We moeten verplicht gaan wonen op een vakantiepark. (beheerderswoning) Hebben we recht op verhuis en inrichtings vergoeding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Wettelijk is er geen recht op een verhuiskostenvergoeding.

Voor de werkgever geldt echter:
“U mag een onbelaste verhuiskostenvergoeding geven van maximaal € 7.750 naast de vergoeding van de werkelijke kosten voor het overbrengen van de boedel. Voorwaarde is wel dat het gaat om een verhuizing die voldoende samenhangt met de dienstbetrekking. Voldoende verband met de dienstbetrekking is in ieder geval aanwezig als aan de volgende twee voorwaarden is voldaan:
• De werknemer verhuist binnen twee jaar na aanvaarding van een nieuwe dienstbetrekking of na overplaatsing.
• De werknemer woont meer dan 25 kilometer van het werk en verhuist, waardoor de afstand tussen zijn nieuwe woning en zijn werk ten minste 60% minder wordt.”

Geeft de werkgever meer, dan is het meerdere loon. Dat betekent dat er loonheffing op ingehouden wordt als dit bedrag aan jou wordt uitbetaald (zodat je netto minder ontvangt, hetzelfde als met het salaris dus). De werkgever kan er echter ook voor kiezen om dat extra bedrag onder te brengen in de zogenaamde vrije ruimte (als hij de werkkostenregeling (WKR) toepast.. Dan heeft het voor jou geen ‘loongevolgen’ en ontvang je bruto en netto hetzelfde bedrag.

Kortom, vraag erom. Nee heb je en ja kun je krijgen.
Computoon