In welke landen is het verplicht om producten die onder octrooi vallen te merken?

Toegevoegd na 11 uur:
Het gaat dus om het nummer waaronder het product geregistreerd is bij het octrooibureau. Bij software zie je dat wel eens. Een goed voorbeeld zijn de software producten van Adobe.

In welke landen is het dus verplicht dit nummer op het product te zetten en/of in de beschrijving te noemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Octrooiwetgeving is nog steeds nationale wetgeving. Dat betekent dat in elk land waar je octrooibescherming wenst afzonderlijk octrooi moet aanvragen. Alleen het land waar u octrooibescherming hebt gekregen en waar het verleend is gelden uw octrooirechten.
Het is dus van belang dat u een land kiest dat octrooibescherming zowel beschermd tegen namaken in het betreffende land als tegen verkoop (import) in het betreffende land.

Toegevoegd na 5 minuten:
Stel Rolex heeft in Haïti geen octrooirechten aangevraagd, dan mag men daar net zoveel Rolexen fabriceren als men wil. U mag ze niet in Nederland invoeren, omdat Rolex octrooirechtbescherming heeft in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Dat is mij allemaal wel bekend. Waar mij het om gaat is in welke landen het wettelijk verplicht is het registratienummer van het octrooi op het product aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mijn weten in geen enkel land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Amerika en Australië is het verplicht. Daar geldt het beschermrecht alleen als je de concurrent op de hoogte brengt dat het product gepatenteerd is of wordt (vandaar de tekst "patent pending" op producten). In NL kennen we dat niet. Ik vraag me dus af of er nog meer landen zijn waar het verplicht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zgn Patent pending (bekend als marking). Op niet-vemelding rust geen boete. Maar om eventuele schade te kunnen claimen moet je aan de verplichting voldaan hebben om geoctrooieerde producten te waarmerken. Die verplichting is bij de wet vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is duidelijk, ik weet dus dat het in Australië en de VS verplicht is geoctrooieerde producten te waarmerken om schade te kunnen claimen voortvloeiend uit patent schending. Maar in welke landen nog meer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. Ik ben er nog niet uit, maar de vraag moet dicht. Als je nog iets bedenkt kun je me dan een PM sturen?