Heeft Nederland nog steeds een eigen grondwet?

Of is er inmiddels al de Europese grondwet doorgevoerd?
Iemand die ik ken zegt dat. Maar ik kan het nergens terugvinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nederland heeft nog steeds zijn eigen grondwet, maar Europees recht heeft voorrang boven de Nederlandse wet. De grondwet zegt dit in art 94 Gw zelf dat (verbindende bepalingen) van internationale verdragen boven nationale wetgeving staat indien er strijdigheid bestaat. Gevolg hiervan is dat Nederland steeds meer wetgeving krijgt wat in Europa is gemaakt (nu al +/- 40%).

De Europese grondwet is in 2005 afgewezen door o.a. Nederland, maar in dec 2009 is het Verdrag van Lissabon aangenomen, wat eigenlijk de Europese grondwet is met een aantal kleine afwijkingen. De Europese grondwet is dus al doorgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als je daar even rond neust kan je het allemaal vinden

groeten http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet

Toegevoegd na 7 minuten:
nog steeds heeft nederland de grontwet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland heeft nog steeds zijn eigen grondwet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben we toch ooit een referendum over gehad en toen heeft Nederland tegen de Europese grond wetgestemd.
Dus hebben wij nog steeds een eigen grondwet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'Europese grondwet' zoals deze wetten genoemd werden ten tijde van het referendum zijn ondertussen (sinds 2007) voor een groot deel ingevoerd onder de naam 'het verdrag van Lissabon'.

Maar tegelijkertijd heeft Nederland nog steeds een eigen grondwet. De naam Europese grondwet was namelijk erg slecht gekozen. Het ging dan ook meer om de basis regels waarop de samenwerking tussen de Europese landen gebaseerd werd dan om een grondwet zoals we die in Nederland hebben. Geen enkele van de grondwetten van Nederland is veranderd door het verdrag van Lissabon, noch zouden deze veranderd zijn door de 'Europese grondwet'.

Dus ja, de Europese grondwet zoals deze in een referendum is afgewezen is grotendeels alsnog ingevoerd, maar Nederland heeft ook nog een eigen grondwet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Europese Grondwet heette is grotendeels alsnog aangenomen als Verdrag van Lissabon.

Nederland heeft wel nog een eigen grondwet, maar helaas hebben EU-verdragen prioriteit over onze eigen grondwet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas??? verklaar u nader...... Moeten de gemeentelijke verordeningen van Tietsjerkeradeel ook boven de Nederlandse grondwet gesteld worden, zogenaamd omdat het dichter bij de mensen van Tietsjerkeradeel staat? En zou dat in het voordeel van het stadje werken? Denk je dat echt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemeente Tietsjerkeradeel wordt niet geacht een soevereine staat te zijn. Ik heb geen behoefte aan een Europese Staat in plaats van een Europese Unie. En ik heb er al helemaal geen behoefte aan dat onze grondwet, die niet voor niets alleen in een zorgvuldig en veeleisend democratisch proces gewijzigd kan worden, zomaar overruled kan worden door EU-verdragen waar de Nederlandse burgers bizar weinig invloed op hebben. Sterker nog, die zonder tweede volksraadpleging in licht gewijzigde vorm er gewoon doorgedrukt worden nadat het volk de oorspronkelijke variant ondubbelzinnig heeft afgewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben t nu niet met je eens Suzy. Europa is goed voor Nederland. En 'zomaar' overrulen gebeurt alleen maar op die gebieden waar verdragen zijn gesloten, omdat Europa anders bevoegdheid mist. De besluiten worden ook democratisch genomen, zij het niet meer in Nederland zelf. Nederland kan alleen in de toekomst sterk blijven door samen te werken. En hoe kun je nu beter samenwerken door vervlechting met andere landen? en een open markt? en dezelfde wetten? Andere manieren zijn niet voldoende. En minstens zo belangrijk: door onderlinge afhankelijkheid kan vrede gewaarborgd blijven, wat heel veel ellende kan besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag, het niet met me eens zijn. In mijn ogen zijn een paar dingen belangrijk: - Je zegt dat zomaar overrulen alleen gebeurt waar Europa (ik neem aan dat je de EU bedoelt) anders bevoegdheid zou missen. Voor mij is het een fundamenteel punt dat *juist* het overdragen van bevoegdheid gedegen democratische controle nodig heeft. Bevoegdheid moet niet overgedragen worden omdat de EU 'bevoegdheid mist' maar omdat het volk in de individuele lidstaten democratisch besluit neemt tot het overdragen van bevoegdheid. - Je zegt dat de besluiten ook democratisch genomen worden, zij het niet in Nederland zelf. Ik zie dat niet. Zowel ik als Nederlands burger als ik als Europees burger (ook zoiets, ik heb er niet om gevraagd dat te worden, dat is over mijn hoofd heen besloten) heb geen echte democratische stem bij veel van dit soort beslissingen. - En die samenwerking en vrede: als je denk dat samenwerking en vrede alleen mogelijk is door het overdragen van souvereiniteit, ben je wel heel pessimistisch. Samenwerking tussen landen werkt omdat de landen in kwestie *willen* samenwerken, omdat er goede wil is. Niet omdat er een organisatie wordt opgetuigd die soevereiniteit en dus beslissingsbevoegdheid bij die landen weghaalt. Ik ben vóór samenwerking waar daar behoefte aan en wil voor is. En daar is een Europese staat niet voor nodig. Werken we dan nooit samen met landen buiten de EU? Hebben we dan oorlog met alle landen buiten de EU? Nee? Dan is de EU in deze vorm blijkbaar niet noodzakelijk voor vrede en samenwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, ik denk dat je het begrip democratie niet helemaal begrijpt. Directe democratie is namelijk een utopie. Democratie functioneert niet indien de bevolking over elk onderwerp inspraak zal en moet hebben. Dit kon vroeger misschien wel in het oude Rome, maar niet meer in een land met miljoenen inwoners. Mensen hebben niet de expertise en de tijd om elk besluit zelf te kunnen nemen, hoe mooi dit ook klinkt. Daarom stemmen we op mensen die ons vertegenwoordigen. De regering in Nederland, die op democratische wijze is gekozen uit ons midden heeft het verdrag van Lissabon geratificeerd. Alle andere Europese verdragen zijn idem vastgesteld, en op basis hiervan worden besluiten genomen. Volkomen democratisch dus. En mbt de vrede. Ik denk niet dat onderschat moet worden hoe gemakkelijk dezelfde zoveel geprezen democratie een land in een paar jaar kan doen veranderen in iets wat we eigenlijk niet zouden moeten willen. Zie Wilders en LPF. Denk je echt dat de mensen nu zoveel anders zijn dan 60 jaar geleden? Verwevenheid met landen zal er in ieder geval zorgen dat zulke situaties zich minder snel zullen voordoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaah, ik zat er al op te wachten. Het schitterende 'als je het niet met me eens bent, begrijp je het blijkbaar niet'. johanpok, ik begrijp prima wat democratie is, en ik heb het niet over directe democratie. Ik ben goed op de hoogte. Ik heb een andere mening dan jij, en dat wil niet zeggen dat ik onwetend of dom ben. Die ondemocratische houding is overigens precies de reden dat ik ten tijde van de campagne voor de Europese Grondwet afscheid heb genomen van D66, na jaren actief geweest te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, ik heb nooit bedoeld te zeggen dat je onwetend of dom bent en ook niet dat je iets niet begrijpt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dan dat ik het begrip democratie niet begrijp? Mmm, misschien heb ik dat dan verkeerd begrepen... ;) Geeft niets, ik wijs je alleen op een neiging waar je jezelf misschien niet eens van bewust bent.
Nederland heeft nog steeds zijn Grondwet en zal die de komende 20 jaar ook nog wel behouden.
Er is geen Europese Grondwet, maar wel een verdrag van Lissabon.