Hoe kan ik dochter (18) verplichten haar spullen op te halen?

Mijn stiefdochter is 6 weken geleden door haar moeder en mij uit huis gezet en naar haar vader gestuurd omdat het erg hoog opliep.

Sinds die tijd kwam ze af en toe wat spullen van haar halen, maar we willen haar niet meer in huis en dus moet ze alles in 1 keer ophalen, anders heb je steeds ongewenst contact. Hierin doet zij en haar vader erg lastig.

-Spullen van haar mogen niet aangeraakt worden anders belt ze de politie
-Ze wil het ophalen als we niet thuis zijn. Wij vertrouwen haar niet en willen dan wel thuis zijn

Per sms en telefoon is nu al verscheidende malen gezegd alles op te komen halen, zo is komende zaterdag nu weer genoemd, maar dat zal ook wel weer niet doorgaan.

Wat kan ik doen? Ik heb alles netjes ingepakt, het bed en de kast gedemonteerd en in huis opgeslagen. Ik neem aan zelf te mogen beslissen over de indeling van mijn huis namelijk, en wil haar op de dag van verhuizing ook niet hebben rondrennen met het spul in huis.

Ze heeft nooit kostgeld hoeven te betalen, geen medehuurderschap ofzow en het huis staat op mijn en mijn vrouw haar naam.

Kan ik het spul na een aangetekende brief als het weer niet wordt opgehaald aan een instantie geven ofzow? .... gemeente? waar op aan met het spul binnen de regels van de wet?

Met vriendelijke groet
Rene

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Triest dat het zover gekomen is....is er geen bemiddeling mogelijk met bijv. maatschappelijk werk, zodat jullie nog enigszins netjes afscheid van haar kunnen nemen? Dat zou echt mijn voorkeur hebben, al begrijp ik dat dat soms niet meer lukt.

Zo niet, dan kan je haar formeel aanzeggen dat ze het vóór een bepaalde datum komt halen op een gezamenlijk bepaald tijdstip en dat je anders het spul inpakt en opslaat op haar kosten. Wel even in een aangetekende brief schrijven. Zet er in, dat als ze niet komt, alle spullen op straat gezet worden.

Hoe dan ook heeft ze niet het recht om te eisen dat jullie niet thuis zijn, of dat jullie er niet aan mogen komen. Ze heeft het feitelijk immers bij jullie in bewaring gegeven. Jullie hebben alleen de plicht om zorgvuldig met de spullen om te gaan. Als ze de politie belt, heeft ze geen poot om op te staan. Feitelijk heeft ze niet eens het recht om binnen te komen; je mag ook alles aan haar geven in de deuropening.

Wat een ellendige situatie. Ik hoop dat jullie er op een andere manier alsnog uitkomen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt je dochter niets verplichten. Maar afgezien van bovenstaand advies:
Hoe kan zij bewijzen dar die en die spullen in huis staan / stonden ?
En hoe kan zij bewijzen dat die haar eigendom zijn?
De politie kan niets met zo'n "aangifte".
Ik heb het zelf meermalen bij de hand gehad.
"Ja, en er lag een gouden kettinkje". Yea right. zal wel. En geen huur betalen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij een plus.
Ze heeft hooguit recht op wat zelf betaald is en
anders is er niks van haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+plus Politie zal waarschijnlijk aangifte niet opnemen maar erop wijzen dat het een zaak is tussen moeder en meerderjarige dochter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat mijn plus verkeerd terechtgekomen is.
Indien er geen bemiddeling mogelijk is kun je haar een aangetekende brief sturen waarin staat dat zij binnen een redelijke termijn [ongeveer 6 weken]haar spullen op dient te halen.

Bij het ingebreke blijven hiervan worden haar spullen op haar kosten elders opgeslagen.

De kans is groot dat zij het dan wel op komt halen en zoniet dan draait zij voor de opslagkosten op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+plus
Wat een mogelijkheid is, is om contact met de politie op te nemen en hen de situatie voorleggen. In zulke gevallen wil de politie nog wel eens degene naar binnen begeleiden die de spullen op komt halen. Je kan dan een afspraak maken op welke dag het de partijen uitkomt. Op die manier hoeft je stiefdochter èn jullie niet benauwd te zijn voor trammelant. Sterkte ermee.