Veroorzaken mijn buren geluidsoverlast?

Ik heb buren die 50 meter vanaf mijn huis elke zaterdag en zondag ochtend vanaf 8 uur met een elektrische zaag aan het zagen zijn. Het geluid dat daarvan komt is echt heel erg hard en ik kan mijn tv in de ochtend soms niet eens horen. Ik heb hier al maanden last van en wil wel weten of ze strafbaar bezig zijn. Ik woon in een vrijstaand huis
in een woonwijk en hun zijn bezig met een verbouwing.

Alvast bedankt voor het antwoorden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Het ligt eraan hoe lang het al duurt en hoe lang het nog zal gaan duren. Ik vind het geluidsoverlast, maar aan de andere kant vind ik het desondanks acceptabel als het niet maandenlang doorgaat, en als ze ondanks de herrie toch zoveel mogelijk rekening houden met de buren. Bijvoorbeeld geen herrie maken als ergens in de buurt kleine kindertjes hun middagslaap houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het duurt nu al maanden en ik zie geen vooruitgang. Voor mij is dit ook hinderlijk omdat ik onmogelijk meer uit kan slapen in het weekend
Castle
10 jaar geleden
Kijk eens wat er staat in de AVP (Algemene Plaatselijke Verordening) van stad. Vanaf hoe laat mag er lawaai gemaakt worden. Dan heb je nog artikel 5:37
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van RUMOER, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.
Poet
10 jaar geleden
http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/57895-geluidsoverlast-van-buren-burengerucht.html
Antoni
10 jaar geleden
pizza, ik raad je aan gewoon eens met de buren te gaan praten en ze te vragen of ze een uurtje (of meer) later kunnen beginnen met het werk. Misschien vertellen ze dan ook wel wat meer over de verbouwing. Als je preciezer weet, waarom ze het werk moeten doen, is het ook mogelijk, dat je er meer begrip voor krijgt, en je de tijdelijke overlast beter aankan.
Edraket
10 jaar geleden
Praten is inderdaad het beste.
Maar dit moet je niet doen op het moment dat de buren lawaai maken.
Dan kan de zaak uit de hand lopen.
Ga met een smoes bij je buren langs als er geen lawaai is en begin over het lawaai op het eind van het gesprek.
Vraag hoe lang het nog duurt en leg uit dat je er last van hebt.
Tien tegen een, dat je buren je tegemoet komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien het slechts tijdelijk is zou ik gewoon hopen dat de werken zo snel mogelijk afgerond worden. Door een klacht kan het tot een ruziekomen. En je weet wat ze zeggen. Beter een goede gebuur dan een verre vriend

Antwoorden (3)

Als ze om 8 uur pas beginnen, zal het niet aangemerkt worden als hinderlijk geluidsoverlast, en als zodanig niet strafbaar zijn.
Dat jij je T.V. soms niet kunt horen door het geluid van een elektrische zaag op 50 meter afstand, heeft dan waarschijnlijk te maken met het feit dat jij het volume van je T.V. laag hebt staan, en dat jouw huis dan slecht geïsoleerd is.
jc54
10 jaar geleden
als het een eigen verbouwing betreft zal het toch mogen idd. als het bedrijfsmatig is, n ze staan daar dingen te maken om bij andere mensen te plaatsen mag het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is nog altijd de wet op zondagsrust. Dat duurt tot 13u. Dus neen op zondag is het niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Zondagswet Art 3.1:
Het is verboden op Zondag zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002120/geldigheidsdatum_13-01-2014 Noodzaak is er absoluut niet: ze kunnen best later beginnen. Dat de verbouwing dan langer duurt is het gevolg en dat zal mogelijk ook wat duurder zijn voor ze. Maar dat maakt nog niet dat het een strikte noodzaak is om voor 13u te werken op zondag.