Mag een winkel een (fikse) boete rekenen voor een verkeerd geplaatste fiets?

Een vriend van mij heeft zijn fiets verkeerd geplaatst: voor het raam van een winkel om precies te zijn. Zeer klein rechtsonderin het raam staat gegraveerd: "Fietsen plaatsen? Boete betalen!" Tsja.. Nu eist de winkelier een schadevergoeding van 200 euro. Is zo'n boete rechtsgeldig? Ja of nee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ItisILeClerc
10 jaar geleden
welke schade moet er vergoed worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, is er schade, welke?
De Politie kan een bekeuring uitschrijven indien nodig, niet een particulier of een bedrijf.
Frimu2
10 jaar geleden
Imago schade Zou ik het op gooien ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien de kracht die de winkelier nodig had om de fiets te verplaatsen? ;)
Maxxhunter
10 jaar geleden
Noem even het adres dan plaatsen we allemaal onze fietsen daar :) Maar on-topic: nee, dat is niet toegestaan. Alleen Politie en BOA's mogen boetes uitdelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zag laatst een stukje van ik denk theo maasen wat ongeveer neerkwam op het volgende: Hij vond het te gek voor woorden dat winkeliers bordjes plaatsten met: geen fietsen voor de etalage. Hij had er ook wel het antwoord op: op je fiets dan een bordje plaatsen met de tekst: Geen winkel plaatsen achter fiets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft ze dat op papier gezet? Ga daarmee dan eens naar de politie.

Het beste antwoord

Nee alleen de stadswachten en politie in Nederland mag en boete geven
Je mag niet voor eigen rechter spelen

Toegevoegd na 3 minuten:
Naar boven
Wie mogen er boetes geven?

De politie en bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s). BOA’s zijn onder andere: conducteurs, parkeercontroleurs, brandweer, inspecteurs van de dierenbescherming, sociale rechercheurs, leerplichtambtenaren, gemeentelijke opsporingsambtenaren en milieuopsporingsambtenaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat de winkelier de fiets achter slot en grendel heeft gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, erg klantonvriendelijke actie trouwens, al is het voor blinden en rolstoelgebruikers een ramp, al die fietsen kris kras op de stoep. Maar dan nog, nee de winkelier mag dit niet. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te raar voor woorden dat deze meneer of mevrouw dat doet.
Hij is nu eigenlijk schuldig aan een delict om jouw fiets te innen.
Totaal onredelijk.
Ik denk dat je naar de wijkagent moet om je fiets weer terug te krijgen.
Want praten gaat hij waarschijnlijk ook niet doen zonder dat je over de brug komt. Dank je voor het plusje
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Volgens mij maakt de winkelier zich schuldig aan diefstal en afpersing. Daar kun je aangifte van doen bij de politie. De aktie van de winkelier is m.i. niet goed te praten, maar ik gok zo maar dat er in het verleden wel eens een fiets door de ruit is gegaan met een flinke schade voor de winkelier. Hij probeert dat nu te voorkomen met "harde maatregelen".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En GAS ambtenaars! In België

Andere antwoorden (1)

blijkbaar geeft de winkel zich voor iets anders uit dan toegestaan is. mogelijk staat dit zelfs gelijk aan oplichting: geld eisen/vragen voor een niet geleverd product. Misschien willen ze er in meegaan dat je vriend geen aangifte doet in ruil voor 200€ ^^