Is het toegestaan voor autowasbedrijven om kentekens op te nemen -zonder aankondiging- via een videocamera?

Ik kwam vandaag bij de carwash in Charlois. Het viel mij op dat er een camera, laag bij de grond, is geïnstalleerd om de voorbijkomende kentekens op te nemen. Een aankondigingsbordje ontbreekt. (Daarnaast hangen er sowieso al géén bordjes voor de overige camera's, die het doel hebben om mensen te kunnen identificeren, maar dat ter zijde.) Mijn vraag is: is dit wettelijk toegestaan, ook al zou er geen bordje hangen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

vermoedelijk is de camera('s)daar opgehangen om eventuele beschadigingen aan de voertuigen te registreren voor het geval er iemand klaagt over een beschadiging ,het registreren van mensen en kentekens in een wasstraat heeft geen enkele zin, kentekens niet omdat het kentekenregister niet openbaar is en mensen heeft alleen zin als het een voorzorgsmaatregel betreft tegen overvallen ,terwijl het wel zin heeft om als registratietegen beschadigingen camera's op te hangen die een beeld maken van een auto voor en vooral na het wassen daar hoeft dan ook geen bordje voor opgehangen te worden omdat de betreffende camera's er hangen ter controlle en/of sturing van het bedrijfsprocess.

Hoi Joey7. In Nederland is het gebruik van camera's aan strenge regels verbonden. Zo moet je als klant eerst op de hoogte gesteld worden middels een het bekende bordje waarop aangegeven is dat er opnamen plaatsvinden. Op deze manier kan je altijd besluiten om niet verder/ naar binnen te gaan. Zo zijn er vele regels op het gebied van cameratoezicht. Zomaar op de openbare weg opname maken is ook niet toegestaan, Best tegenstrijdig om dat je steeds vaker hoort dat camerabeelden uit de buurt gebruikt worden voor bijvoorbeeld het oplossen van een misdrijf. Groet Tim

De privacy wetgeving gaat over het fotograferen of filmen van mensen. En dan nog wel op een herkenbare manier. Benen, kleding etc is geen issue. Ook mogen planten, dieren, huizen en kentekens vrij gefotografeerd worden. Als je wilt weten waarom ze dat bij de carwash doen kun je het het beste daar vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100