Is het toegestaan voor autowasbedrijven om kentekens op te nemen -zonder aankondiging- via een videocamera?

Ik kwam vandaag bij de carwash in Charlois. Het viel mij op dat er een camera, laag bij de grond, is geïnstalleerd om de voorbijkomende kentekens op te nemen. Een aankondigingsbordje ontbreekt. (Daarnaast hangen er sowieso al géén bordjes voor de overige camera's, die het doel hebben om mensen te kunnen identificeren, maar dat ter zijde.) Mijn vraag is: is dit wettelijk toegestaan, ook al zou er geen bordje hangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het betreft een bodycamera in een outdoorbehuizing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die aan het eind van de carwash staat opgesteld; de camera kijkt schuin naar beneden, dus hij filmt niet heel de carwash.

Het beste antwoord

vermoedelijk is de camera('s)daar opgehangen om eventuele beschadigingen aan de voertuigen te registreren voor het geval er iemand klaagt over een beschadiging ,het registreren van mensen en kentekens in een wasstraat heeft geen enkele zin, kentekens niet omdat het kentekenregister niet openbaar is en mensen heeft alleen zin als het een voorzorgsmaatregel betreft tegen overvallen ,terwijl het wel zin heeft om als registratietegen beschadigingen camera's op te hangen die een beeld maken van een auto voor en vooral na het wassen daar hoeft dan ook geen bordje voor opgehangen te worden omdat de betreffende camera's er hangen ter controlle en/of sturing van het bedrijfsprocess.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De camera hangt laag op de muur naar het midden gericht. Het is dus de bedoeling dat alleen het kenteken in beeld komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de onderkant en dan met name binnenkant van de wielen is tegenwoordig het punt waar de meeste schades door een wasstraat geclaimd worden dus is het heel goed mogelijk dat die daarop gericht hangt en niet op een nutteloze infoi als een kenteken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij tankstations nemen ze toch ook videobeelden voor wie er stiekem van door gaat? Als er ergens op het terrrein een bordje 'camerabewaking' staat lijkt het mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het probleem is Pelle, er hangt helemaal geen bordje dat er cameratoezicht is. :-)

Andere antwoorden (2)

Hoi Joey7.

In Nederland is het gebruik van camera's aan strenge regels verbonden. Zo moet je als klant eerst op de hoogte gesteld worden middels een het bekende bordje waarop aangegeven is dat er opnamen plaatsvinden. Op deze manier kan je altijd besluiten om niet verder/ naar binnen te gaan. Zo zijn er vele regels op het gebied van cameratoezicht. Zomaar op de openbare weg opname maken is ook niet toegestaan, Best tegenstrijdig om dat je steeds vaker hoort dat camerabeelden uit de buurt gebruikt worden voor bijvoorbeeld het oplossen van een misdrijf.

Groet Tim
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De privacy wetgeving gaat over het fotograferen of filmen van mensen. En dan nog wel op een herkenbare manier. Benen, kleding etc is geen issue.
Ook mogen planten, dieren, huizen en kentekens vrij gefotografeerd worden.
Als je wilt weten waarom ze dat bij de carwash doen kun je het het beste daar vragen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een camera continu hebt staan filmen, zul je onvermijdelijk ook mensen vastleggen. Bovendien is er ook nog een wet op de privacy (WBP). Vastleggen van kentekens was zelfs voor de politie een issue, maar nu toch toegestaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_kentekenplaatherkenning
Dus ik ga ervan uit dat voor bedrijven/particulieren het niet toegestaan is om deze zaken ongevraagd/onaangekondigd vast te leggen.