Als ik een boom in de tuin van een huurwoning wil laten verwijderen, zijn deze kosten dan voor mij of voor de woningstichting?

Ik sta op het punt om een andere woning te gaan huren bij de woningstichting. In de voortuin staat een grote boom, de wortels zorgen ervoor dat de grond en tegels 'hobbelig' worden en bovendien neemt hij veel licht weg uit de woonkamer. Kan ik van de woningstichting vragen om deze boom verwijderen, of zal dit voor mijn eigen rekening zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord. + 1 voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het voor eigen rekening zal moeten doen,dan zou ik toch eerst een kapvergunning aanvragen bij je gemeente want je mag niet zomaar illegaal een boom kappen.

Het beste antwoord

Woningbouwverenigingen willen nog wel eens bomen laten kappen om kosten van onderhoud en reparaties aan het omliggende gedeelte tegen te gaan. Wat dat betreft heeft u een sterk argument.
Als de woningbouw besluit de boom in uw voortuin te kappen moet de woningbouw de vergunning aanvragen. Zij mogen de kosten van het kappen niet aan u doorberekenen.
Sterker nog:
Als niet de woningbouw, maar u de boom wil kappen dan dient ook de woningbouw de vergunning aan te vragen om de boom te laten kappen. Ook in dat geval zijn de kosten voor de vergunning voor rekening van de woningbouw.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bespreek het feit van de eventuele reparatie- en onderhoudskosten (ook de kwestie van het wegnemen van licht in de woonkamer) voordat u de huurovereenkomst tekent. Of teken onder voorbehoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de boom er al staat voordat jij er gaat wonen, dan is de verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud van de boom. Voor iedereen is het beter als de boom wordt verwijderd lijkt me. Leg dus gewoon aan de verhuurder voor dat dit een win-win situatie is. Het onderhoud gaat op termijn namelijk veel meer kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Heb je een bron?
Ivana
10 jaar geleden
Hier heeft het verwijderen van bomen bij huurwoningen een heel lange adem gehad. Eerst moest uitentreuren worden bewezen dat de bomen het huurgenot verminderden voordat er na anderhalf jaar eindelijk een eind kwam aan het getouwtrek en de bomen werden omgezaagd en verwijderd. Denk niet dat je snel resultaat hebt!