Tot wanneer is het verstandig om over te stappen van zorgverzekering?

op de website van de consumentenbond staat het volgende :
De basis- en aanvullende zorgpolis opzeggen kan tot en met 31 december, via de overstapservice van de nieuwe verzekeraar of een vergelijkingssite. Maar het is raadzaam zelf ook per e-mail of aangetekende brief op te zeggen om dubbelverzekering te voorkomen. Houd rekening met de kans op vertraging bij de oude verzekeraar of bij de post, zeker met de feestdagen.

Maar ik heb geen zin dat ik straks heel veel moet betalen of regelen omdat het alleen langzamer is gegaan ivm de feestdagen. dus kan ik dat morgen of overmorgen nog doen zonder gedoe te krijgen"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja je kan nu overstappen en dat komt heus goed.
Vaar niet te veel blind op de adviezen van de Consumentenbond of van Independer . Die sites worden door de verzekeraars betaald. Sommige zorgverzekeraars weigeren principieel meet te betalen aan die sites en daarom kan je bij die sites geen verzekering afsluiten bij die verzekeraars die niet (honderd euro of meer) willen betalen per bezoeker die overstapt. De NZa en de AFM gaan onderzoek doen naar die sites omdat ze misleidend zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ooh... ik ben net 18. en ik snap het allemaal niet. maar hoe moet je dan wél een goede zorgverzekering uitkiezen?
(bedankt voor je reactie :D)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorgverzekering kiezen is een stappenplan:
1: bekijk wat je belangrijk vindt. Wil je goedkoop? Keuzevrijheid? Verwacht je er überhaupt gebruik van te gaan maken?
2: Bedenk wat je volgend jaar eventueel gaat gebruiken qua zorg, en kijk of dat in het basispakket zit (je been breken wel, fysiotherapie beperkt). Als je nu al weet dat je volgend jaar een dikke tandartsrekening gaat krijgen, of je bent van plan te gaan trainen voor een marathon (50% kans op fysiotherapie nodig hebben) dan is een aanvullende verzekering de moeite waard.
3: zoek uit in welke collectiviteiten je valt (studenten, mensen die afsluiten via Independer, werknemers van McDonalds, etc) en wat voor kortingen je daar bij krijgt
4: kijk of je compleet failliet zou gaan als je in 2015 €860 in plaats van €360 moet betalen als je heel veel zorgkosten maakt in 2014. Als dat niet zo is, kan je in 2014 tot €300 verdienen door je eigen risico maximaal te maken.
4: kies de goedkoopste verzekering die aan je eisen voldoet. Als je 18 bent, geen chronische ziektes hebt en niks raars doet zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan, keuzevrijheid maakt niet uit als je het toch niet gebruikt, en als je 1 op de 3 jaar je maximale eigen risico helemaal moet betalen maak je nog steeds winst door dit op maximaal te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus + Inderdaad, die onafhankelijke sites zijn echt niet zo onafhankelijk.
Gewoon meteen nu opzeggen zelf en dan heb je nog tot 1 februari om een nieuwe goede verzekering uit te kiezen. Gewoon opzeggen per mail en per brief. Aangetekend hoeft niet perse.

Toegevoegd na 38 seconden:
Oja, gebruik in geen geval een kerstpostzegel want die post duurt er langer over.