Is dit discriminatie, de volgende groet: Goedemiddag heren.... en Paul, (Paul is homosexueel)?

De leidinggevende komt binnen op kantoor, en groet met:"Goedemiddag heren... en Paul." Paul is een homoseksuele man.
Ik hoorde dit toevallig gebeuren vanmiddag, ik wil wel eens weten of dit nu eigenlijk onder discriminatie valt, de leidinggevende vind Paul blijkbaar niet bij de heren horen. En vond zichzelf wel grappig toen hij dit zo zei. Wat kan je hiermee/aan doen? (overigens is Paul even een verzonnen naam voor het gemak)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

De Rijksoverheid definieert discriminatie als volgt:
Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

Verder wordt er vermeld :
Onderscheid maken hoeft niet altijd discriminatie te zijn. Iemand die discrimineert, maakt verschil op basis van kenmerken die er niet toe doen.

Technisch gezien denk ik dus wel dat dit onder discriminatie valt. Het is natuurlijk de vraag of de baas het echt discriminerend bedoelde of dat hij een grapje maakte (en dacht dat Paul hier niet gekwetst door zou zijn). Als Paul zich hier ongemakkelijk door voelt dan zou hij dat het beste met de baas kunnen bespreken zodat deze zijn gedrag kan aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, dit is geen discriminatie.
Zie ook
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie?utm_campaign=sea-t-Immigratie-a-discriminatie&utm_term=discriminatie&gclid=CJ6M3arsrbsCFSkEwwoden4AKQ

Ondanks dat alles de laatste tijd opgehangen wordt aan discriminatie kan het misschien een hele andere bedoeling hebben gehad en wordt dit weer eens uit zijn verband getrokken.
De beste man wilde waarschijnlijk eens grappig of populair uit de hoek komen.
Hij had ook kunnen roepen van hallo Dames en dan?
Misschien had hij wel eerder een gesprek gehad met die Paul, je weet het niet.

Om zomaar te denken of aan te nemen dat het komt om dat "Paul" anders geaard is,
is op zich merkwaardig te noemen,
immers je plaatst en bestempeld hem door deze denkwijze zelf als anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Paul is ook een man,er is duidelijke dat een discriminatie is,van een subtiel manier ,want hij kan altijd zeggen dat een grapje was.Een rote grapje in elk gevaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt met deze uitspraak duidelijk onderscheid gemaakt. Of het nu een grap is of niet, de persoon in kwestie kan zich gediscrimineerd voelen. En dat niet alleen, het is ook nog eens respectloos en misplaatst. Het is een vorm van pestgedrag en van pesten wordt steeds meer bekend welke impact dit kan hebben. Het kan psychische en emotionele schade aanrichten. Persoonlijk vind ik dat dit gedrag absoluut niet door de beugel kan en dat deze veroorzakende persoon zich hiervoor zou moeten verantwoorden en oprechte excuses maken, hoewel je nooit een garantie krijgt over de mate van de werkelijke oprechtheid van gemaakte excuses. Leidinggevenden zouden hier bovenop moeten zitten zodat er geen verziekende sfeer ontstaat, en wanneer die er al is, dat deze zich niet verder ontwikkelt met al het mogelijke leed van dien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen discriminatie omdat Paul geen andere behandeling krijgt, hij wordt nog steeds goedemiddag gewenst. Dat het onacceptabel is, is natuurlijk iets anders, dit mag een leidinggevende nooit doen, ook niet onder het mom van een grapje.