ID. Hongkong aanvragen en Nederlands paspoort behouden?

Toegevoegd na 6 minuten:
Kan ik een Chinees ID aanvragen met behoud van mij Nederlands nationaliteit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Wanneer je vrijwillig en andere nationaliteit aanneemt, verlies je de Nederlandse. Je kunt dus niet Chinees worden en toch de Nederlandse nationaliteit behouden.

Andersom kan overigens wel. Als je naast je eerste nationaliteit de Nederlandse aanneemt, ben je niet (altijd) verplicht afstand te doen van je oorspronkelijke nationaliteit.

Toegevoegd na 15 uur:
Mijn excuses, ik zie nu het plaatje pas. De Hong Kong Permanent ID Card die daar genoemd wordt, is geldig voor de speciale administratieve regio Hongkong. Dit document kun je krijgen als permanente bewoner van Hongkong, maar dat betekent niet dat je de Chinese nationaliteit krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn afspraken vastgelegd door landen onderling. Je vindt de landenlijst hier https://www.ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst/Paginas/default.aspx
De landenlijst werkt ook in de tegenovergestelde richting. Als je de Chinese nationaliteit aanneemt verlies je IN PRINCIPE de Nederlandse nationaliteit, echter zijn er zoals in Nederland verschillende uitzonderingen mogelijk (in Nederland is het soms mogelijk om een dubbele nationaliteit aan te nemen o.a. als je getrouwd bent met een Nederlander). Je kunt het beste contact opnemen met de Chinese ambassade om deze vraag voor te leggen.