Is de politie verplicht bij een melding een bekeuring uit te schrijven?

Er wordt met grote regelmaat met vrachtverkeer over het trottoir naast mijn woning gereden. Ik doe hier dan melding van bij de politie, maar zij weigeren om te bekeuren hiervoor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De politie heeft als taak de orde te handhaven, en als het niet anders kan via een bekeuring. In uw geval lijkt het erop dat de weg- situatie niet verandert door het uitschrijven van een proces-verbaal. Dat maakt deze handeling zinloos. Zinvoller is om de situatie aan te kaarten bij de betreffende wethouder van de gemeente, desnoods bij de burgemeester indien die in uw gemeente kopsbeheerder is, om samen naar een oplossing te zoeken. Ikzelf zou hiervoor pleiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hebben wij al gedaan. Maar ondanks het feit, dat de straat niet is ingericht volgens de richtlijnen van het CROW, weigeren ze er iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie die oplossingen aandraagt voor verbeteringen inzake bv. de openbare ruimte of verkeer en vervoer. Zij bepalen niet hoe de infrastructuur eruit dient te zien, zij adviseren alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zegt CROWhelpdesk: Wanneer een zaak bij de rechter komt, zal de rechter altijd alle beschikbare kennis in beschouwing nemen. Waarbij onze richtlijnen als leidraad kunnen dienen. In de jurisprudentie worden de CROW-richtlijnen genoemd. Wanneer door bijvoorbeeld een wegbeheerder afgeweken wordt van onze richtlijnen, zal een goede motivatie overlegd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een richtlijn sec is nooit bindend. Door de opname in de regelgeving wordt zij bindend. Soms wordt voor de duidelijkheid in de regelgeving naar een bepaalde richtlijn verwezen. Er is een keer in een uitspraak verwezen naar een CROW-publicaties. De uitspraak bevestigde tevens dat wegbeheerders mogen afwijken, als daar gegronde redenen voor zijn.

Antwoorden (2)

Nee, daar zijn ze niet toe verplicht. Het al dan niet uitschrijven van een bekeuring is een keuze van de politieman of -vrouw in zijn of haar taak.

Bij zoiets kun je trouwens misschien beter nog een melding doen bij de gemeente. Als het heel vaak gebeurt, heeft het waarschijnlijk vooral te maken met de weginrichting en zou de wegbeheerder een situatie moeten creëren die minder "uitnodigt" tot het over de stoep rijden. Als het niet anders past dan over de stoep en de straat is wel toegestaan voor vrachtverkeer, is dát meer het probleem dan de handhaving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ als het niet anders kan, dan moet het maar zoals het kan.
De politie en het openbaar ministerie zijn niet verplicht om alle mensen die overtredingen en misdrijven begaan te vervolgen. Als jij echter aangifte doet van een strafbaar feit, is de politie verplicht je aangifte op te nemen. Pas op, ze zullen proberen het bij een melding te laten, maar ze zijn verplicht je aangifte op te nemen. Als er dan niet wordt vervolgd, kun je daarover een klacht indienen bij het gerechtshof. Dit heet een artikel 12 Sv (wetboek van Strafvordering) procedure. Het gerechtshof zal dan bepalen of er alsnog vervolgd moet worden. Overigens is vervolging nog geen garantie dat de overtreders veroordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het rijden over het troittoir is een zogenaamde Muldergedraging. Dat betekend dat dit is ondergebracht in het bestuursrecht en er dus niet voor vervolgd kan worden middels het strafrecht. Een aangifte doen kan dus ook niet daar er geen strafbaar feit is, slechts een gedraging.