Is het in Nederland toegestaan om een 'particuliere militaire uitvoerder' op te richten?

Bedrijven zoals het voormalige Blackwater USA, The Carlyle Group en dergelijke zijn voorbeelden van wat in het Nederlands ook wel 'particuliere militaire uitvoerder' wordt genoemd.

Mijn vraag is dus of het toegestaan zou zijn om in Nederland een dergelijk bedrijf op te richten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk het wel. Waarom niet?
Blackwater is tenslotte in Amerika begonnen als bewakingsbedrijf. Je zult het alleen binnen onze landsgrenzen zonder wapens moeten doen. Maar dat geeft niet, er is toch geen werk voor je hier.
En je zoekt dan naar klussen in landen die daar niet moeilijk over doen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, misschien krijg ik wel een contract om de dreigende afscheidingssituatie in Friesland de kop in te drukken, dat moet dan maar zonder wapens inderdaad. Stel dat het mag, zou ik dan in Nederland vervolgd kunnen worden voor wat ik in het buitenland heb misdaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whah! Nou, als dat zou kunnen dan weet ik nog wel een aantal familieleden waarmee je kan beginnen mlodewijk ;-)
AWM
14 jaar geleden
Juist in Nederland. In Den Haag hebben we daar een tribunaal voor. Nou ja, 'we'.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het bevreemdde mij dat medewerkers van bijvoorbeeld Blackwater een hoop dingen lijken te hebben gedaan waar een gewone soldaat niet mee weg zou komen, maar door gebrek aan wetgeving is hen dat wel gelukt. Die situatie probeerde ik op de Nederlandse toe te passen toen ik deze vraag stelde.
AWM
14 jaar geleden
Nog veel erger: Ze lieten dat bedrijf de k*tklussen uitvoeren waar ze zelf geen zin in hadden. Dit was dus bewust beleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vereeuwig deze vraag door dit als beste antwoord toe te kennen. De reden is overigens meer dat ik de indruk heb dat men niet begrijpt wat ik eigenlijk vraag, ik heb het over in Nederland gevestigd zijn en in het buitenland bepaalde dingen doen die in Nederland niet zouden mogen, maar ik verwacht geen inhoudelijke antwoorden meer die daarover meer duidelijkheid verschaffen. Gefeliciteerd.

Andere antwoorden (1)

k geef toe dat jij ook gelijk hebt, na het lezen hier,
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=31730.0
zo ben ik dan ook weer. mijn excuus, dacht dat ik een keer echt gelijk had :( weer niet, maar is dit iets nieuws want ik heb echt anders geleerd…JIJ hebt helemaal gelijk sorry