Hoe lang ben je verplicht een betaald product vast te houden voor de klant?

Een klant heeft twee maand geleden een besteld product WEL betaald, maar verzuimt deze, ondanks meerdere herinneringen, af te halen.
Klant heeft ook gereageerd op de herinneringen dat hij dit de volgende dag zou doen, maar doet dit vervolgens niet.
Hoe lang ben je als ondernemer wettelijk verplicht een product in dit geval vast te houden?

Toegevoegd na 29 minuten:
Het betreft een domeinnaam

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem contact op met de klant, dat ze het deze week moeten komen halen en dat je, als ze dat niet doen, het onder rembours naar hen opstuurt. Zorg wel dat jij een bewijs hebt, dat je dat bericht verstuurd hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is al betaald dus onder rembours kan niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar er zal toch wel iets zijn, zodat de verzendkosten bij de ontvanger komen te liggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het betreft sowieso een domeinnaam, maar gezien de technische aard vond ik de vergelijking naar een 'product' volstaan. Maar dus ter info, het betreft een domeinnaam en is dus niet op te sturen.

Het beste antwoord

Voor het bewaren van goederen is minimaal een termijn van 3 maanden gebruikelijk bijvoorbeeld voor kledingreiniging, goederen bij gedwongen huisuitzetting / in België geldt hier een termijn van 2 maanden. Als maximale bewaartermijn trof ik 6 maanden aan. Veilinghuizen hanteren een termijn van maximaal 2 jaar bewaring als de niet verkochte goederen niet worden opgehaald.

Deze termijnen zijn altijd te vinden in een reglement. Indien u geen bepaling heeft opgenomen in uw bedrijfsregelement zult u in een brief moeten aankondigen dat de goederen c.q. het product binnen een bepaalde termijn moet(en) worden opgehaald.

U heeft zo te zien al minimaal tweetal brieven verstuurd met de herinnering / aanmaning het product op te halen. Als de waarde van de goederen hoog is zou ik deze brief wel aangetekend verzenden. Zo niet, dan zijn de goederen weer uw eigendom en kunt u er mee doen wat u wilt. De derde en laatste brief is dan de aangetekende brief.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zal het voor hem moeten bewaren tot hij/zijner om komt. Er is geen wettelijke termijn voor. Hij is tenslotte eigenaar. Je kan het niet aan een ander verkopen. Misschien een idee om het te gaan bezorgen. Geeft een positieve indruk bij de klant. Service is tegenwoordig de meerwaarde die een winkelier moet bieden om de consument voor zich te winnen. Misschien heeft hij de mogelijkheid niet om af te halen.