Hoelang is de procedure om je voornaam te veranderen?

weet iemand hoelang de procedure van een voornaamswijziging gemiddeld duurt ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen hoe lang dat duurt. Dat hangt van de advocaat af en van de rechter en van de procedure bij de rechtbank. Ministerie van Veiligheid en Justitie: Wanneer kan ik mijn voornaam (laten) wijzigen? Bij een voornaamswijziging kan het gaan om het verkrijgen van een nieuwe voornaam, maar ook om het toevoegen of schrappen van een of meerdere voornamen. U kunt een verzoek tot voornaamswijziging indienen, als: bij de aangifte van uw geboorte bij de burgerlijke stand een onjuiste naam is opgegeven; uw voornaam niet meer passend is, omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan; u uw voornaam lelijk vindt. De nieuwe voornaam mag niet ongepast zijn en er moeten zwaarwichtige belangen zijn om de naamswijziging te verzoeken. De rechter beslist of er voldoende reden is om uw voornaam te veranderen. Waar kan ik mijn voornaam laten wijzigen? U kunt uw voornaam wijzigen door een verzoek in te dienen bij een rechtbank bij u in de buurt. U moet zich voor deze procedure laten bijstaan door een advocaat. http://www.justis.nl/producten/naamswijziging/faq-voornaamswijziging/

Een procedure voornaamswijziging (die gaat via de rechtbank) hoeeft niet zo lang te duren. U moet rekening houden met drie maanden. Die termijn is ook afhankelijk van de drukte bij de rechtbank.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100