Wat wordt er bedoelt met de artikel 2:80 BW?

In art. 2:80 BW staat:

Bij het nemen van het aandeel moet daarop het nominale bedrag worden gestort alsmede, indien het aandeel voor een hoger bedrag wordt genomen, het verschil tussen die bedragen. Bedongen kan worden dat een deel, ten hoogste drie vierden, van het nominale bedrag eerst behoeft te worden gestort nadat de vennootschap het zal hebben opgevraagd.

Ik snap hem niet. Wie kan dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

De nominale waarde is de waarde die vermeld staat op een verhandelbaar waardepapier zoals een aandeel.
Bij het nemen van het aandeel moet minstens dat bedrag door de koper gestort worden. Koop je het voor een hoger bedrag dan moet je ook nog het verschil tussen die bedragen bijstorten.
De koper kan een voorwaarde bedingen (dus vragen via onderhandeling) dat hij een deel (maar ten hoogste 75%) van het nominale bedrag pas op het aandeel stort nadat de vennoot het aandeel heeft opgevraagd.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het nominale aandelenkapitaal is het bedrag dat juridisch aan het aandelen verbonden is, en feitelijk gelijk aan het geplaatste aandelenkapitaal. Veel aandelen op de beurs hebben een veel hogere koers dan de nominale waarde. Zo kan de beurswaarde van een aandeel van nominaal € 70,00 bijvoorbeeld € 100,00 euro bedragen. Een onderneming kan zelf nieuwe aandelen uitgeven boven de nominale waarde.

Toegevoegd na 31 minuten:
Kijk eens op deze site hoeveel deskundigen iets geschreven hebben naar aanleiding van artikel 80, lid 1, Tweede Boek van het Burgerlijk Wetboek.
http://www.boombasics.nl/zoek?pagina=4&publicatie=9789089747334&tekst=
Handelen en kopen van aandelen is een gecompliceerde en zeker voor leken vaak een schimmige bezigheid. Daar moet je langzaam ingroeien.
http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2011/01/04/grip-op-de-vennootschap-door-de-koper-van-aandelen/