Dakloos, is jagen toegestaan?

Ik als 25 jarige (sinds kort) dakloze vraag mij af of jagen is toegestaan, om te overleven.
Ik ben reeds bekend na wat onderzoek dat de vrije jacht in Nederland verboden is. Vergunning dit, vergunning dat. Flora- en faunawet etc.

Nu overleef ik door te vissen en verschillende bosrijke gebieden af te struinen na voedsel (bessen, planten e.d.)
Een konijntje of gevogelte zal ik ook niet laten wegkomen mocht de kans zich voordoen.
Brood is ook geen enkel probleem om aan te komen.
Wat ik nu dus doe valt onder (wild)stroperij, wat strafbaar is in Nederland.

Ik heb de beschikking over vuur (warmte en verlichting), water, elektriciteit (incl. Internet) en een droge slaapplek in de vorm van een wind/regendichte tent en slaapzak.
Nee, ik heb niet de beschikking over geld of een uitkering of iets dergelijks.

Zo maatschappelijk ben ik nou ook weer niet ingesteld.

Anyway long story short, wat mag ik nu wel, en wat niet?
Wat kan er gebeuren als een ambtenaar mij bijvoorbeeld ziet vissen en ik de wetten die hij voorstelt niet inzie en de natuur de natuur is en niet gecontroleerd wordt door regeltjes, wetten en overige geblaat van zijn kant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet een beetje uitkijken met waar je bent maar voor de rest heb ik geen medelijden met je.Je weet heel goed wat je wel en niet mag.
Summo
10 jaar geleden
Je bent misschien ook wel bemiddelder dan je hier aangeeft want als je geheel zonder geld leeft of probeert te leven ben ik heel nieuwsgierig hoe je er in slaagt een vraag via internet te stellen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bibliotheek misschien. Als je toch niks bezit kan je het toch niet erg vinden dat je mogelijk een boete krijgt? Wat zal de curator doen? Je tentje openbaar verkopen? Wel kunnen ze de boete om op je familie proberen te verhalen. In welke streek zit je momenteel? Ik zou mij wel zorgen maken, want het word winter en dan zal je veel minder voedsel vinden.
Summo
10 jaar geleden
ha ha, dat is natuurlijk wel een optie maar zie wanneer deze vraag is gesteld, het is nu 12 uur in de middag dus als ik kan rekenen is deze vraag een paar uur na middernacht gesteld, dan is bij ons de bieb echt niet open hoor.... volgens mij is er dan vrijwel niks meer open
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me de vraag helemaal voorstellen. We leven in een land waar regels soms volkomen doorgedraaid zijn;
Als je per ongeluk een ree aanrijdt, moet je het aangeven, het dier inleveren en vervolgens gaat het de container in.
Waarom niet eten als het vlees nog goed is?!
Jacht op vossen is vrij maar hier hetzelfde verhaal; container. Nu zijn vossen dan wel niet eetbaar voor mensen, maar de vacht is prachtig, warm en waardevol. Pure verspilling.
Hetzelfde verhaal bij ganzen die vergast worden; container. Palingvissen mag niet meer (het meenemen ervan althans), omdat er te weinig over zijn. Reden; de gemalen van waterkeringen die ze tot pulp maken en het commercieel vangen glasaal.
Etcetera, etcetera. Het antwoord is dus kort en bondig: Je mag geen vuur maken, vissen of jagen zonder vergunning, maar wat mij betreft doe je (met verstand en geweten) je ding. Succes!
Z512099
10 jaar geleden
Heb wat moeite ivm uw houding tegenover die ambtenaar, u hebt het over geblaat. Die man doet gewoon zijn werk.

Antwoorden (3)

Nee, natuurlijk niet, tenminste niet zonder vergunning en je binnen de daarvoor geldende regels te houden. Je woont in Nederland en hebt je dus aan de nederlandse wet te houden...hoe je woont of wat jouw idealen zijn heeft daar verder niets mee te maken.
Je bent dus bekend met de regelgeving rond de jacht (en visserij?) en die geldt ook voor jou. Anders zou iedereen wel een excuus kunnen verzinnen waar hij/hij wel zou mogen jagen of vissen zonder vergunnig.

Artiekel 314 uit het Wetboek van Strafrecht:
Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

Zelfs het verzamelen van vruchten kan dus ook als stroperij gezien worden (boomvruchten noemen ze hier, weet niet of dat voor bessen en eetbare planten geldt), gelukkig wordt hier over het algemeen niet àl te moeilijk over gedaan.

Toegevoegd na 1 uur:
mocht een ambtenaar jou betrappen tijdens et vissen (of met een versgevange vis en een hengel in je hand op weg naar huis):
Op Illegaal vissen (visstroperij) staat een maximale gevangenisstraf van 3 maanden of geldboete van 19000 euro voor. Nauurlijk geldt dit niet voor als je één visje voor eigen consumptie hebt gevangen, maar een lichte straf zoals bv een taakstraf, of een lagere geldboete zit er toch wel in!

Toegevoegd na 1 uur:
mocht een ambtenaar jou betrappen tijdens et vissen (of met een versgevange vis en een hengel in je hand op weg naar huis):
Op Illegaal vissen (visstroperij) staat een maximale gevangenisstraf van 3 maanden of geldboete van 19000 euro voor. Nauurlijk geldt dit niet voor als je één visje voor eigen consumptie hebt gevangen, maar een lichte straf zoals bv een taakstraf, of een lagere geldboete zit er toch wel in!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...en dan nog even een persoonlijke noot.
Als ik je goed begrijp heb je er min of meerzelf voor gekozen om op deze manier te leven, je hebt niet zo veel met de bureaucratie...
Ik kan daar helemaal inkomen, ben zelf ook een natuurmens en hou niet van administratief gezeur e.d. Maar ja, we maken toch deel uit van een samenleving, of je dat nu wilt of niet, en om enigzins orde in die samenleving te hebben heb je regels nodig.
Nederland is een land waar helaas niet zo veel echte natuur meer is, dit is dan ook de reden dat ik een aantal jaar terug naar Frankrijk ben vertrokken. Daar hoop ik een leven op te kunnen bouwen dicht bij de natuur, ver van de stad met een grote moestuin, een bossen waar je paddestoelen kunt plukken ed, zelf je eigen varken mesten etc. etc.
Inmiddels zit ik tijdelijk in Zuid-Korea, op 17 hoog in een miljoenenstad.. kan niet wachten tot ik weer thuis ben. Maar op deze manier hopen mijn man en ik de financiele middelen bij elkaar te krijgen om te investeren in een zo veel mogelijk zelfvoorzienend leven (boerderijtje met wat grond ed). Denk voor jezelf eens na, of je niet toch een tijdje gewoon met de maatschappij mee kunt draaien, wat geld verdienen en opzij zetten om over een paar jaar ergens een hutje in de bossen te kopen in een land waar meer mogelijk is en minder regeltjes zijn op het gebied van zelfvoorziening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit wetsartikel gaat over zaken die aan iemand toebehoren, je mag dus niet voor eigen gewin het gazon van de buurman in jouw eigen tuin leggen, omdat zijn gazon mooier is dan dat van jou of bij de buren appels plukken, omdat je zelf geen appelboom hebt. De bessen die hij plukt zijn dus niet wederrechtelijk verkregen, tenzij ze van privé-gebied komen.
Nederland is een gevangenis zonder tralies als je je aan elk regeltje en elke wet moet gaan houden. Er zijn nog steeds dorpjes waar iedereen hun eigen drank stookt, men grote vreugdevuren bouwt en waar niemand voor iets als een wietplantage de politie zou bellen, al die dingen zijn volgens de Nederlandse wet verboden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat wetten en regels er ooit zijn gekomen om de orde te handhaven, een orde die er in dergelijke dorpen meer is dan in de grote stad. De wet die betrekking op het stropen heeft is ooit in het leven geroepen omdat de adel van jagen hield. Gewone burgers mochten geen groot wild stropen, zodat de adel genoeg te schieten had.

WIKIPEDIA:
"In de tijd van het ancien régime echter, bezat de heer alle rechten op jacht, visserij, veldvruchten en dergelijke. En mensen die -vaak uit armoede- zich daar iets van toe-eigenden werden streng gestraft, zelfs als de producten anders zouden verrotten. Toen het ancien régime werd afgeschaft bleef een aantal van deze rechten nog in stand.
Tegenwoordig wordt deze wet vooral gebruikt om de leefomgeving te beschermen tegen ingrepen van een dergelijke omvang dat ze het milieu schade kunnen berokkenen."

Volgens de wet is t dus verboden, maar de reden van deze wet is krom, en een oordeel wordt geveld door een rechter die de hele situatie in ogenschouw dient te nemen. Deze vraag is dus niet met ja of nee te beantwoorden, maar mn gezond verstand zegt dat het gewoon moet kunnen, zolang je geen bedreigde diersoorten opeet;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi gezegd, zeker het persoonlijke stuk. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfde als LTK. Van mij ook een plus.
Rieneke1
10 jaar geleden
LTK en Maarten, een van jullie is vergeten te plussen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb als het goed is wel geplust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Stem kon niet worden toegevoegd. Misschien heb je al gestemd op dit antwoord?"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier hetzelfde. Toch gedaan blijkbaar!
Loslopende katten mogen wel jagen. Dus ga achter de muizen aan.

Maar serieus, bepaalde dieren kan je zo ook vangen zonder ze neer te schieten. Ik ken een student die zijn studiebudget heeft aangevuld door met een stuk brood aan een vislijn....

Maar, ik zou het niet doen.
Behalve de muizen dan. Of waterratten die de dijken opvreten.
Met dat laatste zou je zelfs wat geld kunnen verdienen. Maar moet je zelf even bepalen hoe de regels zijn i.v.m. keuringsdienst van waren.
En ook de ganzen die alles opeten bij de boeren.
Of ze vogels die gevaar opleveren bij de vliegvelden.
Als je ze alleen voor eigen consumptie gebruikt. Dan zou je misschien ook contact kunnen leggen met een boer en in ruil op een paar muizen jagen.

Of gebruik je fantasie om mee te beginnen. Voor rest moet je controleren of het niet verboden is. Dan kan je iets gerichter zoeken op internet.

Toegevoegd na 13 minuten:
Waarom zo'n minnende reactie?

Je mag wel slakken en andere schadelijke dieren vangen. De bestrijding ervan is ook niet aan banden gelegd. Er is dus een alternatief mogelijk voor de plek en de wijze en de dieren waarop je wil jagen.