Mag iemand zomaar mijn foto op internet zetten?

Hallo mensen,

Iemand heeft foto's die ik op mijn facebook had staan op en ander site gezet zonder dat ik daar van wist of toestemming voor heb gegeven.
Ik ben zelf lid geworden van die site en heb toen aan die persoon die het had upgeload gevraagd of die het zo snel mogelijk wilt verwijderen wat hij ook meteen heeft gedaan.
Ik ben hier heel erg van geschrokken en heb ook meteen mijn facebook beveiliging veranderd.
Nu vraag ik me af, heeft het zin om naar politie te gaan.
Omdat mijn profiel op openbaar stond denk ik dat ze niks gaan doen of maak ik en kans?

Hoop dat iemand me kan helpen,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je moet altijd je toelating geven om je foto te mogen gebruiken. Als je foto van jou ontdekt op het internet, mag je altijd eisen dat die foto verwijderd wordt. Dat is ook zo voor filmpjes. Let wel: foto’s en filmpjes die je zelf op het internet zet, zoals op een vriendensite, zijn vanaf dan openbaar. Dat wil zeggen dat iedereen ze vanaf dan kan gebruiken of verspreiden. Denk dus altijd goed na over welke foto's je op het internet zet.
Dus in jou geval zou dit zonder problemen gekunnen hebben.
fremar
10 jaar geleden
Foto's die je zelf openbaar upload en foto's die in de openbare ruimte gemaakt zijn mogen straffeloos gepubliceerd worden. Dat staat in de wet en hopelijk wordt dit niet veranderd. #rutte2/teeven