Hoe zit het met copyright in de kunst (zie uitleg)?

Stel je krijgt een opdracht "ik wil graag dat je een t-shirt ontwerp maakt met daarin mickey mouse verwerkt" of "ik wil graag een tekening zus en zo, met daarin jip en janneke verwerkt".

Mag een kunstenaar dit dan gewoon natekenen? Of zit je dan met copyright?
Immers, de mickey en de jip en janneke zijn eigendom van anderen. Maar als jij als kunstenaar dit tekent, er geld voor krijgt, maar verder niet pretendeert datnjij hun geestelijk vader bent, mag dit dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Ook die stripfiguren vallen onder het auteursrecht, dus tekeningen mogen niet worden nagemaakt, bewerkt of openbaargemaakt zonder toestemming van de maker. Natekenen of bewerken van het origineel is dus niet toegestaan.

Het copyright van Mickey Mouse verloopt overigens in 2023. Daarna mag iedereen de stripfiguren vrij gebruiken. In Nederland geldt dat het auteursrecht 70 jaar na het overlijden van de maker vervalt. Dit betekent dat de afbeelding van bijvoorbeeld Popeye nu publiek domein is geworden.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje +
Maar, wat voor boetes kunnen daarop staan? Als ik bijv kijk naar http://browse.deviantart.com/?qh=§ion=&q=mickey+mouse
Dan vind ik toch behoorlijk wat nagemaakt materiaal...
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, overal om je heen (en vooral op internet) zie je dat mensen het auteursrecht massaal aan hun laars lappen. Merkkleding, -sieraden, -horloges... kijk maar eens rond op de markt of het www. En als het over muziek gaat: half YouTube is officieel 'illegaal'. Overigens zien verschillende tekeningen er zó professioneel uit dat er misschien wel een keurig bedrijf achter zit dat het copyright netjes betaalt. En wanneer je geld verdient met b.v. de verkoop van t-shirts lijkt me dat ook geen probleem. Waarschijnlijk zal niemand er een probleem van maken als je één shirt met Mickey Mouse laat bedrukken, maar wanneer je ze in grote hoeveelheden gaat verkopen...
Bij schending van het auteursrecht moet je die kosten meestal alsnog betalen, soms met 100-300% opslag, afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt: http://blog.iusmentis.com/2008/07/25/het-boetebeding-bij-auteursrecht-claims/