Is de strafmaat afhankelijk van iemands leeftijd?

Houd de rechtbank ook rekening met iemands leeftijd bij een veroordeling!
Stel, ik bega een wetsovertreding en heb geen strafblad, en ben van middelbare leeftijd, ligt de opgelegde straf dan lager als die van iemand van zeg twintig jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval wel tussen jongeren (<18j) en volwassenen.

Het beste antwoord

Er wordt meestal in mindere mate gekeken naar de leeftijd van de dader, al kan het een rol spelen in sommige gevallen. Bijvoorbeeld bij ouderen tov mensen met een middelbare leeftijd. De rechter houdt vaak rekening met het strafblad, of je een beroep hebt en hoeveel je verdient en de ernst van het feit (het belangrijkst). Op het moment dat jij nog een leeg strafblad hebt, zal dat zeker ten gunste van de verdachte zijn.
Een echt verschil tussen iemand van twintig jaar en veertig/vijftig jaar zal niet zo snel gemaakt worden. Een algemeen antwoord is niet te geven, dit hangt echt per zaak af.