Fietsers die tegen het verkeer in fietsen op een rotonde, hebben die ook voorrang?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hebben bij mij echt pech!!
Reddie
10 jaar geleden
@Arie1956 . Als fietser lap ik alle verkeersregels aan mijn laars. Maar ik heb wel het fatsoen (ook voor mijn eigen veiligheid) om het verkeer dat zich WEL aan de regels houdt vrije doorgang te verlenen.
(jou dus ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder gekheid.
Je rekend er nooit op dat er iemand tegen de rotonde in rijd.

Antwoorden (2)

Ja indien de rotonde voorzien is van haaietanden: je dient voorrang te verlenen aan alle verkeer (een fietser verkeers, een voetganger niet).

Of de fietser tegen het verkeer infietst is niet relevant voor de voorrangsituatie. Bij veel rotondes is het fietsers tegenwoordig overigens toegestaan linksom te fietsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Technisch gezien heeft de fietser voorrang omdat het een zwakkere cat. betreft.
Fietsers en voetgangers hebben altijd voorrang, al houden ze zich op dat moment niet aan de wet.

De fietser zou wel een boete kunnen krijgen voor het aan de laars lappen van de verkeersregels, aangezien spookfietsen officieel niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rotonde was voorzien van haaietanden! Ik sloeg af naar links en zag de fietsers aankomen, beter zelfs dan dat ze van achter komen! De auto voor mij gaf moedwillig gas, waardoor de jongen ten val kwam! Auto reed door
Reddie
10 jaar geleden
Voetgangers hebben NOOIT voorrang. Dat is namelijk geen verkeer, maar dat zijn weggebruikers.
Voetgangers kunnen wel vrije doorgang krijgen, bijvoorbeeld op een zebra, of bij afslaand verkeer.
Fietsers hebben ook niet altijd voorrang. Maar je mag geen voorrang NEMEN als je daarmee een fietser in de problemen helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie Voetgangers zijn wel verkeer, maar geen bestuurders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JodenH, heeft het goed, Verkeer is de groep weggebruikers.
weggebruikers zijn: voetgangers en bestuurders. @Reddie heeft gelijk.
Als men het het over de voorrangsregel heeft, dan heeft men het alleen over bestuurders. (Fietser is ook een bestuurder, maar loopt hij met de fiets aan de hand dan is hij voetganger). Een voetganger heeft nooit voorrang.
Z.U.I.R. :Er zijn wel enige situaties wanneer een voetganger "voor gaat". Het ezelsbruggetje is: ZUIR, de vier situuaties wanneer een voetganger wel "voor gaat". (voor gaan is niet hetzelfde als voorrang hebben).
Z Zebra
U Uitrit ( Verlaagde stoep of stoperand )
I Inrit
R Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afbuigend verkeer op dezelfde weg. .