De gsm van mijn dochter is op het werk uit het klusje gestolen. Kan ik de werkgever aansprakelijk stellen? zijn ze daarvoor verzekerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, jij kan de werkgever niet aansprakelijk stellen.
Dat zal je dochter zelf moeten doen.
Met weinig kans op succes, tenzij ze het echt kan bewijzen,
dat er braak is, o.i.d.

Antwoorden (3)

Alleen als er echt bewijs is, bijvoorbeeld gebroken slot ofzo camera beeld

Waar werkt ze ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een supermarkt. Er is niet onderzocht of het slot kapot was. Het slot ging wel vreemd los open. Maar dat merkte ze pas achteraf op.
In principe zal de werkgever niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor diefstal uit een door hem beschikbaar gestelde faciliteit zoals persoonlijke kluisjes. Er zijn immers factoren waarvoor de werknemer zelf verantwoordelijk is, zoals het deugdelijk afsluiten van zijn/haar kluisje. Als deze dat heeft nagelaten dan is de werknemer sowieso zelf verantwoordelijk voor de opgelopen schade.

De werkgever heeft wel een onderzoeksplicht als diefstal geconstateerd is en daarvan aangifte bij de werkgever is gedaan. Maar dat houdt niet automatisch in dat de werkgever dan ook aansprakelijk is. Een en ander staat ongetwijfeld in de huishoudelijke regels die het bedrijf hanteert t.a.v. persoonlijke opbergmiddelen door het bedrijf beschikbaar gesteld.

Als de werknemer kan aantonen dat hij/zij zich wel aan de voorzorgsmaatregelen heeft gehouden en de werkgever bewezen onvoldoende toezicht heeft gehouden, dan kan de werknemer de werkgever alsnog voor het verlies of diefstal aansprakelijk stellen. Aangifte bij de politie zal dan tevens wel nodig zijn.
Maar dit verzandt meestal in een welles nietes spelletje waardoor de werknemer toch nog aan het kortste eind zal trekken. De politie kan vaak niets doen en de werkgever verschuilt zich achter de 'reglementen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kluisje was absoluut zeker op slot gedraaid. Uiteraard hebben we aangifte gedaan bij de politie. Ik heb de supermarkt gevraagd of ze hier een regeling voor hebben en ik wacht nog even hun antwoord af.
Als de werknemer verplicht wordt haar mobiele telefoon hier in op te bergen of thans hij deze niet mee mag nemen op de werkvloer en op basis hiervan een mobiel gestolen wordt lijkt hem me toch duidelijk dat deze hier aansprakelijk voor is. Ookal staat er in de regelementen dat het niet zo is. Dit is bijvoorbeeld ook als je in een disco je jas moet ophangen in de garderobe en je betaald hier voor. Ondanks dat er staat wij zijn niet verantwoordelijk dan zijn ze dit toch ze staan er immers op dat je je jas binnen niet aan houdt en je betaald er voor en kunt er dus vanuit gaan dat er hier op gelet word dan kun je bij wanprestatie de andere partij aansprakelijk stellen. Politie heeft hier niet al te veel mee te maken zal vaak een kantonrechter verhaal worden. Maar dit is wel met extra kosten gepaard.