Is het mogelijk tijdens je huwelijk over te gaan naar huwelijkse voorwaarden, als je partner niet mee wil werken?

Rieneke1
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Zonder medewerking van de andere partner zeker niet het is al een lastige opgave om het te doen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het sinds 2012 simpel bij de notaris te regelen valt, maar dat betreft, neem ik aan, paren die het eens zijn. Maar wat nou als je partner enorm risicovol gedrag vertoont, wat wel eens veel centjes zou junnen gaan kosten?
Hij raakt gokverslaafd of zo?
Moet je je dan maar laten meeslepen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar ik vind het een goeie vraag +
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb je vraag gesteld op een notaris site, ben benieuwd, wil het zelf nu ook graag weten.
ronron1212
10 jaar geleden
Bij financieel wanbeheer kun je proberen via een kantonrechter onder curatele stelling te verkrijgen voor je partner
Rieneke1
10 jaar geleden
@ Voldy, laat je het antwoord even weten? @ronron, dat zal heel wat voeten in de aarde hebben lijkt me, dat zal niet zo snel gedaan worden. Maar het is ook een insteek, bedankt!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat zal ik zeker doen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rieneke, neem de kortste weg. Neem contact op met een notaris die o.a. gespecialiseerd is in familierecht. De notaris kan op grond van uw persoonlijke omstandigheden deskundige voorlichting geven.

Het beste antwoord

Door uw aanvullende informatie wordt het antwoord geheel anders. U kunt zelf bepalen of onderstaande artikelen op uw situatie betrekking hebben.

Artikel 109
Een echtgenoot kan opheffing van de gemeenschap verzoeken, wanneer de andere echtgenoot op lichtvaardige wijze schulden maakt, de goederen der gemeenschap verspilt, handelingen verricht, die kennelijk indruisen tegen het bestuur van de andere echtgenoot over goederen der gemeenschap, of weigert de nodige inlichtingen te geven omtrent de stand van de goederen der gemeenschap en van de daarop verhaalbare schulden en het over die goederen gevoerde bestuur.
Artikel 110
De echtgenoot die de opheffing van de gemeenschap verzoekt, kan tot behoud van zijn recht de maatregelen nemen, die in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering nader zijn aangegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee als je partner niet mee wil werken is dat niet mogelijk een contract kun je nooit eenzijdig veranderen, Daar is de overeenkomst van alle partijen voor nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank, dat klinkt logisch, +
Maar zo kan je wel in een afschuwelijke situatie terecht komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@oribatei, + kort maar krachtig, helemaal juist.
@Rieneke1, ja triest maar waar, zeker als men trouwt "in koude uitsluiting."
Nou, ik kan nu veilig antwoord geven, van de Notaris:

Geachte mevrouw,

Huwelijkse voorwaarden kunnen tijdens huwelijk opgesteld worden. Het opstellen van de huwelijkse voorwaarden kan echter alleen plaatsvinden door beide echtgenoten gezamenlijk!

Een echtgenoot kan op grond van de wet opheffing van de gemeenschap van goederen verzoeken, onder meer wanneer de andere echtgenoot op lichtvaardige wijze schulden maakt en/of goederen van de gemeenschap verspilt. Dit verzoek moet gedaan worden aan de rechtbank.

Indien de gemeenschap ontbonden wordt (bijvoorbeeld door echtscheiding) en er veel schulden zijn, kan een echtgenoot eventueel afstand doen van de gemeenschap. De echtgenoot die afstand doet, kan uit de gemeenschap niets anders terugvorderen dan zijn bed, met bijbehorend beddegoed en kleren die hij voor persoonlijk gebruik nodig heeft. Hij kan papieren en gedenkstukken, tot zijn familie behorende, tegen de geschatte prijs overnemen.

Door afstand wordt hij ontheven van de aansprakelijkheid en draagplicht voor schulden van de gemeenschap, waarvoor hij voor de ontbinding van de gemeenschap niet aansprakelijk was.

Met vriendelijke groet,

Willem-Jan Schakel
kandidaat-notaris

VBC Notarissen