Kan iemand uit zijn kamer gezet worden als deze van een huisgenoot gestolen heeft?

Als er sprake is van een veroordeling.

Groot huis, meerdere kamers, enkele personen voelen zich toch wat minder veilig.

Er is een punt dat de verhuurder hier voor moet zorgen omdat het woongenot van de andere huurders verstoord wordt, maar is er een wettelijke basis? De verhuurder mag ook niet zomaar iemand eruit zetten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor de vraag Ik begrijp jullie ongerustheid en toch wil ik warm aanbevelen om voor een andere aanpak dan 'wegsturen' te kiezen. De uitdrukking 'eens een dief altijd een dief' klopt enkel als je de dief geen alternatieven op diens gedrag aanreikt. Jullie hebben niets te verliezen door deze aanpak een kans te geven, integendeel. Jullie kunnen er vele prachtige, bruikbare inzichten én een bijzondere vriendschap aan overhouden.
En ja, ik spreek uit ervaring.
Het voelt ontzettend fijn en bevrijdend als je op deze wijze kan bijdragen aan een (h)eerlijkere samenleveing ;-) Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vorige week was ik het nog totaal niet met deze zienswijze eens geweest, ondertussen al een stuk meer.
Dat deze persoon het gedaan heeft is zeker, maar een veroordeling zal nog even duren.
Tegen die tijd zal ik je antwoord nog eens lezen, waarschijnlijk is er dan ook meer bekend over een mogelijk verleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk dat je dit voorstel niet meteen van tafel veegt, al zou ik dat eveneens kunnen begrijpen.
Het is niet simpel om in bepaalde situaties niet te oordelen en de ander toch die levensnoodzakelijke kans te bieden. Soms helpt het als je in gedachten jezelf of een door jou geliefd persoon in de positie van de veroordeelde plaatst.
Hoe zou jij reageren indien je diep van binnen een eerlijk persoon wenst te zijn doch daar in je eentje moeilijk toe komt, doch dat niemand jou die kans aanreikt om hier aan te werken?
Hoe zou jij reageren indien jouw kind, partner, broer, zus, ouder enz. onverwacht te fel door de bocht is gegaan en daardoor als 'outlauw' gebrandmerkt is voor de rest van diens leven? Deze 'dief' is ook een kind, broer, zus of vriend van vele anderen die jullie niet kennen.
Misschien konden die anderen geen gevoelige snaar ter verbetering aanraken bij deze persoon, maar misschien kan jij of iemand van jouw huisgenoten dit wel?! Ik vind het alleszins de moeite van een open gesprek waard zodat jullie nadien tenminste in de spiegel kunnen kijken zonder het gevoel te hebben van "had ik het toch maar even geprobeerd" En neen, ik kan niet garanderen dat deze persoon niet meer gaat stelen.
Maar, indien deze persoon toch hervalt dan kunnen jullie tenminste te kennen geven dat jullie terwille van hem/haar grenzen hebben verlegd maar dat de rekbaarheidsduur van jullie grenzen nu opgebruikt is. Dan nog hoef je zo'n persoon niet te gaan uitschelden of onheus behandelen want er klikt iets niet goed aan bij die ander waardoor die de noodzakelijke klik naar eerlijk gedrag niet maakt. Mits consequente begripvolle hulp en constructieve mentale oefeningen kan elke dief (of kleine of grote crimineel) zichzelf herprogrammeren/reactiveren tot een betrouwbaar individu. Soms kunnen mensen uit de omgeving deze ommekeer bekomen, soms is hulp van deskundigen ter zake nodig. Wees Blij & Dankbaar dat Jij wel de noodzakelijke kliks maakt ter manifestatie van een Liefdevol en (h)eerlijk mens.
Sommige mensen vinden dat de normaalste zaak van de wereld maar voor heel veel mensen is dat dus niet automatisch zo.
Veel meer mensen dan wij beseffen vechten dagelijks een mentale strijd om toch maar in de positie van (h)eerlijk mens te blijven. Enkel met hulp van minimum één iemand die in die 'veroordeelde vechter' gelooft kan zo iemand het toch redden en het gedoodverfde cliché "eens een dief altijd een dief" doorbreken. Liefs, Dank bij voorbaat en heel veel Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat me veel te ver, er wordt hier niemand gebrandmerkt.
Of ie hier wat mij betreft kan blijven wonen is aan de acties die ie zelf onderneemt. Een vriend zal het nooit worden, ook als ie niet gestolen had, waarschijnlijk zal het nooit een kennis worden, enkel iemand waarvan ik het bestaan weet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het beste antwoord

In ieder geval niet zomaar. De huurbescherming in Nederland is heel sterk. Je zou kunnen bepleiten dat er sprake is van wanprestatie, maar ik weet niet wat de rechter in zo'n geval doet.

Een huurcontract kan volgens de wet opgezegd worden bij:
Wanprestatie door betalingsachterstand of overlast

Wanprestatie houdt in dat u zich niet als een goede huurder gedraagt, bijvoorbeeld omdat u een betalingsachterstand heeft of omdat u voor ernstige overlast zorgt. Uw verhuurder kan in dit geval de huur opzeggen of direct bij de rechter eisen dat het huurcontract eindigt. De rechter kan u als huurder maximaal 1 maand de tijd geven om alsnog uw huurachterstand te betalen.

Bij kamerhuur kan dat ook als de huurder zich niet als goed huurder gedraagt:
Ook kunt u de huur opzeggen omdat de huurder zich niet als een goede huurder gedraagt. Hierbij moet u zich houden aan een minimale opzeggingstermijn van 3 maanden. Voor ieder jaar dat het huurcontract loopt, telt u 1 maand bij de opzeggingstermijn op, tot een maximum van 3 extra maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ "niet als goed huurder gedraagt"
Dat lijkt me in dit geval wel van toepassing. Zal er vanaf hangen of het ernstig genoeg is en misschien ook of er een verleden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ mendelson, zuiver juridisch gezien is dit antwoord goed.
Dus ook een +

Andere antwoorden (1)

Indien dit stelen een eenmalig bewezen feit is dan kan je dat wel trachten aan te halen als reden voor de stopzetting van het contract maar waar sta je als de veroordeelde aangeeft en bewijst dat die diens lesje geleerd heeft en voortaan eerlijker door het leven gaat of wenst te gaan?
Die kans zijn wij met zijn allen verplicht om te geven!
Denk daar maar eens goed over na ;-)
Deze visie zal ook bijgetreden worden door eender welke rechter of andere officieel betrokkene omtrent dit soort kwesties.

Hou er vervolgens ook rekening mee dat het wegsturen van een dief de kans zal bieden tot het aantrekken en/of het onderdak verlenen aan een andere dief?!

Volgens mij kunnen jullie beter een open gesprek op gang brengen omtrent jullie angsten en kunnen jullie tijdens zo'n gesprek aan de veroordeelde vragen wat diens beweegredenen waren, wat diens huidige intenties zijn enz.
Vraag ook of er begrip kan opgebracht worden voor jullie huidige wantrouwen.

Doorgaans gaan mensen een veroordeelde nog meer in de criminaliteit duwen vanwege een plots isolement.
Indien je dat isolement kan doorbreken dan kijken vele mensen raar op van de gewenste vorderingen die zo'n veroordeelde maakt.

Kortom, denk eens rustig na over de voor- en nadelen van eender welke aanpak.

Persoonlijk zou ik de veroordeelde in eerste instantie het voordeel van de twijfel gunnen en een open gesprek aangaan met alle huisgenoten én de eigenaar.

Jullie hebben dan tenminste aangetoond dat jullie bereid zijn om mensen een kans/herkansing te geven om zich te herpakken.
Eender welke veroordeelde heeft NOOD aan die ene begripvolle medemens die een duwtje in de rug geeft om vooralsnog een sociaal aanvaarde versie van zichzelf te tonen.

Ik hoop van harte dat jij die ene medemens met dat Gouden Hart mag zijn ;-)

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GerdaMaria, het is ook dikwijls één van mijn adviezen "denk eens rustig na over de voor- en nadelen". Zelfs een kantonrechter zegt nog wel eens tegen een dader bij een eerste relatief kleine misstap:"Ga heen en zondig niet meer".
Ik vind je antwoord een plus waard.