Op hoeveel schooluren heeft een 4 jarig kind recht?

Mijn zoon is bijna 4 en zou dus naar de basisschool mogen. Nu is het op school druk en komt hij in een extra klas en zou maar 4 ochtenden naar school mogen.
Mijn andere zoon ging met 4 5 ochtenden en 2 middagen. Ik vind het verschil zo groot en vroeg me daarom af. Op hoeveel schooluren heb je recht als je 4 bent.

* overigens is er bij de inschrijving niets verteld over halve dagen en maar 4 ochtenden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je nog niet van een recht kunt spreken want met 4 jaar ben je nog niet verplicht om naar school te gaan,dit is vanaf 5 jaar wel zo.

Antwoorden (1)

Leerlingen hebben recht op voldoende uren onderwijs (onderwijstijd) van goede kwaliteit. De overheid heeft daarom urennormen vastgesteld. Leerlingen in het basisonderwijs moeten over 8 schooljaren minimaal 7.520 uur onderwijs krijgen.
In de eerste 4 schooljaren (de onderbouw) moeten de kinderen ten minste 3.520 uur les krijgen. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien.
Voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool is de 5-daagse schoolweek niet verplicht.

Er vanuit gaand dat een ochtend naar school 4 uur les betekent, gaat het kind 16 uur per week naar school. Dat komt voor een heel schooljaar (gerekend op 42 weken) neer op 672 uur. Dat is wel minder dan een kwart van 3.520 uur. Maar als in de volgende drie jaren meer uren les wordt gegeven dan kan dat toch eenvoudig worden gecompenseerd.
Het is dus aan de weinige kant, maar pas over drie jaar kan je met zekerheid weten of het echt minder schooluren waren dan waar het kind wettelijk recht op heeft.
Amadea