Is het bordje VERBODEN TOEGANG ART. 461 WETBOEK VAN STRAFRECHT 'beschermd'?

Ik stond vanochtend op een bus te wachten bij een bouwterrein, en zag op het hek een bordje hangen met Verboden Toegang, art. 461, Wetboek van Strafrecht. Toen schoten mij ineens de volgende vragen te binnen:
1) Kan iedereen zomaar zo'n bordje laten maken, of is dat 'beschermd'?
2) Wordt er wel eens gecontroleerd of die bordjes juist gebruikt worden?
3) Moeten de bouwvakkers kunnen aantonen dat zij daar wél mogen zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Het beste antwoord

Dit zijn drie vragen in een;

1 Neen elk bord dat een wettelijke status heeft (dus ook de verkeersborden) zijn niet beschermd en mogen door elkeen gebruikt worden.

2 Onjuist gebruik van de borden is bijna niet mogelijk, pas als een dergelijk bord een daadwerkelijk openbaar terrein afsluit, waar geen hekwerk of andere omheining omheen staat is het onjuist gebruik, elk privé terrein valt namelijk onder 461.

3 In principe moet elkeen die zich op een afgesloten terrein bevind kunnen aantonen dat hij de bevoegdheid heeft om het terrein te betreden, dus ja ook een bouwvakker moet kunnen aantonen dat hij bevoegd is het bouwterrein te betreden.

Toegevoegd na 4 uur:
Naar aanleiding van reactie:

Zover ik weet komt het niet voor dat derde een dergelijk bordje ophangen op plaatsen die geen eigendom zijn van het persoon.
De eigenaar van het terrein zal zelf moeten controleren of er een dergelijk bordje hangt en of hij het wil laten hangen of weg haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hiermee geeft de eigenaar/gebruiker van een pand of stuk grond aan dat het privéterrein is dat niet betreden mag worden zonder zijn toestemming. Doet men dat wel dan is dat inbreuk op diens eigendomsrecht en dat kan strafbaar zijn. Komt iemand op dat terrein dan kan de politie worden ingeschakeld die constateert dat die persoon wederrechtelijk en met opzet daar is . Iedereen kan dat bordje lezen en weet dat hij er niet mag zijn, dus is er schuld, een van de eisen die spelen bij strafbare feiten.
Dat bord is geheel legaal en controle is niet nodig. Immers, de politie moet worden ingeschakeld als een onbevoegde op het terrein aanwezig is.
De reden van zo'n bordje is vaak dat men geen vervuiling van de grond wil, of kampeerders of dieven/inbrekers of andere lastpakken. Elke onbevoegde vormt een risico.