Stel, ik ga alleen op vakantie. (In verscheidene landen in de buurt.) Welk verdedigingsmiddel mag ik in mijn broekzak hebben?

Toegevoegd na 49 seconden:
Pepperspray mag niet, maar een zakmes wel. Maar die is niet zo geschikt als verdediging.

Toegevoegd na 4 dagen:
Even een inventarisatie van de gevonden antwoorden totnutoe:

-X-marker
-Kubotan
-Kubotan met traangas (weet alleen niet waar die te bestellen is)
-Mini deospray
-Pepperspray

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
paulus811
11 jaar geleden
Typische vorm van vakantie 'voorpret'. In de ons omringende landen hoef je niet banger voor criminaliteit te zijn dan in Nederland lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewooneengast: het zijn absoluut niet alleen de kerels die een tikje maf en gevaarlijk zijn, daar heb je helemaal gelijk in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mmmm: probeer je de meisjes hier uit hun tent te lokken? Als honderdjarige man? Wat zullen we eens meenemen om onszelf tegen jou te verdedigen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een condoom?
Een GSM?
Een woordenboek met politiek correcte scheldwoorden? Je mag tegenwoordig eigenlijk niks meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel:
Mij ontgaat even de reden van je vraag inzake meisjes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ameland, flevoland, plopsaland, het land van ooit :p

Antwoorden (17)

Geen.

Het is in Nederland en omringende landen niet toegestaan om een verdedigingsmiddel bij je te dragen.

Als je betrapt word ben je de pineut (detector poortjes winkel)

Denk je dat je in Nederland en omringende landen een verdedigingswapen nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwa een vrouw alleen..... is niet verkeerd aan verdediging te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MMM is GEEN vrouw, beste rhinestone. HEt is een man van 100 jaar, met veel levenservaring dus.
In Duitsland mag je pepperspray bij je hebben. De zgn ' Abwehrspray' tegen agressieve honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat is wel handig voor mij als postbode!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woon jij dan in Duitsland Pelle?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas niet Maria ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ik dacht dat je er woonde omdat je het wel handig vond tijdens je werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt dat ik al die rothonden van mijn wijkjes niet herken op straat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas zijn het de eigenaars die ervoor gezorgd hebben dat het rothonden zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsof ik dat niet weet Maria, maar de rothonden rennen achter mij aan (gevolgd door de rotbazen die, als ik met een stevige schoen klaar sta roepen dat ze me verrot trappen als ik aan hun keffer kom).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja helaas weten niet alle baasjes hoe een hond opgevoed moet worden en dan ook nog eens agressief worden als je de baas aanspreekt op het gedrag van hun hond. Ik weet hier helaas ook geen oplossing voor,maar zou de hond wel aanpakken als deze mij iets wil aan doen,dan maar bonje met de baas.
de pil en condoom lijken me hele goede verdedigingsmiddelen voor als je een aardige vent tegenkomt.En met een beetje gezond verstand kom je ook al eeneind, dusstikdonkere steegjes laten liggen, en als een situatie je niet aanstaat, stilletjes verdwijnen. Verder gewoon plezier hebben, Net als iedere Nederlander is ook niet iedere buitenlander een potentiele misdadiger, de meesten bedoelen het goed
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pil en condoom, aardige kerels, de beste vakantietips en wapens. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet aardig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet?
juist wel!! wapens trekken is bv niet aardig. vind het een geweldig antwoord dus een plusje erbij anneliez :)))
anneliez
11 jaar geleden
dan voor alle +.
ik begreep zelf ook niet wat er niet aardig was, want ik bedoelde het helemaal niet onaardig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet aardig omdat de vraagsteller imho niet zit te wachten op seksuele voorlichting, en het was kennelijk lollig bedoeld. Ze had het ook over verdediging. Wapens niet aardig, klopt, maar ik had het over niet aardig richting de vraagstelster. Duh ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja anneliez, was meer richting crea moet ik zeggen. Die 'ging daar nog even overheen'. Om het maar eens ondubbelzinnig te zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, vragensteller blijkt een heer te zijn, zegt 'ze' zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor alle "onwetenden" surf een naar Goeie vraag Forum en dan naar even voorstellen.
Dat geeft uitsluitsel over de vraag, of mmm man dan wel vrouw is.
Gewoon je handen in je (broek) zak steken en als je lastig wordt gevallen haal je ze er uit en verkoop ze een watjekou.
Dit wapen is, hoewel het niet altijd even netjes staat, in geen enkel land verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, je hebt al meerdere wapens (handen en voeten) bij je. Ermee om leren gaan kan echter wel verstandig zijn, als je daarop wilt vertrouwen.
Je mobile telefoon is ook zeer zeker een verdedigingsmiddel. Je kan hierdoor versterking oproepen in de vorm van familie/vrienden/politie. Ook de camera functie kan je veel ellende besparen, en eventuele daders veel kopzorgen bezorgen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pas op hoor!!! ik ga bellen als je niet stopt!!! (als je hier al tijd voor hebt en niet gelijk een nekslag krijgt bv)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongezien 112 bellen. Eventuele foto's maken van dader en kenteken. Geluiden/gesprekken opnemen. En je kunt de gsm altijd nog in zijn/haar oog gooien ;) ook als het eventueel een rechtzaak word kan dit je beste verdedigings wapen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan, maar dan blijft het nog steeds de vraag of dit mogelijk is, en of men op tijd is en hiervoor de kans krijgt. (als je klappen krijgt ga je niet ff een plaatje schieten, of wat opnemen, en dat doen de meesten ook niet als ze vluchten bv) 112 bellen kan, maar of ze dan op tijd zijn? (je belt niet omdat je denkt dat je aangevallen wordt, dus bent al snel te laat)
na een nare ervaring kan bellen handig zijn, maar dan is de tel m.i. geen wapen of beschermend middel meer. (wat een drammerd ben ik he?) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, maakt niet uit ;) ik snap je standpunt goed, maar er word in de vraag geen situatie geschetst, dus mag je in principe niet van een situatie uitgaan. Maar al zou je van geweld uitgaan, kun je je gsm als boksbeugel gebruiken of als werp-ster. Ook luid een liedje afspelen van Jantje Smit kan verdedigend werken :p (neem in het laatste geval dan wel oorbescherming voor jezelf mee)
Een heel simpel en volkomen legaal 'wapen': zo'n mini-deodorantspray! Past in je broekzak, en als je gericht in de ogen spuit, heb jij voldoende tijd om te ontkomen. Heel effectief, en nergens verboden! Elk drogisterijketen verkoopt ze momenteel in kleine vakantieverpakkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Of een minibusje haarlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al zo'n gevaarlijk wapen! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker,het brand zo lekker in je ogen. ;-)))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog aansteker er bij houden dan word het helemaal branderig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad xBonita,maar je kunt ook de aansteker op de hoogste vlam zetten en dan gebruiken als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super goed idee! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Probeer alternatieven te zoeken die wel mogen. Die deo-tip vind ik een goede (krijgt van me een plusje), een fikse sleutelbos (met oude sleutels die je toch kwijt wilt) is een goede mep-instrument en legaal ook nog.

Draag een trouwring (preventief) en een mobiel bij je. Als je een 'koelkast' van een mobieltje hebt dan kun je daarmee bellen én meppen.

En je stem he! Meppen, schreeuwen (de taal maakt dan toch niet uit) en hard weglopen.

Veel plezier op vakantie en hou ut veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haarlak, deodorant. Verder zijn er loei-alarmen om je aanvaller mee op de vlucht te jagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar waar ben je eigenlijk bang voor? Wolven? Een taalbarrière?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: vette +.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar waar ben je eigenlijk bang voor? Wolven?"
Nope. Die zijn toch zo'n beetje uitgestorven in de EU. "Een taalbarrière?"
Nope. Ik kan goed Engels :). "Maar waar ben je eigenlijk bang voor? "
Voor een overvaller (die 't op toeristen gemunt heeft, of je bent gewoon toevallig de pineut).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is je beste wapen je gezonde verstand en een portie geluk. De overvallers zijn niet zo heel dik gezaaid in onze omliggende landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De overvallers zijn niet zo heel dik gezaaid in onze omliggende landen."
Helaas heb ik een andere (praktijk)ervaring.
ronron1212
11 jaar geleden
mmm de overvallers heb je ook in nederland die zijn ook dik gezaaid dus wat is het verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil is dat mmm in 't buitenland wellicht opvalt als toerist en daardoor een aantrekkelijker slachtoffer is dan gewoon als een van de vele burgers in Nederland.
Niets.
Hou het maar bij een dosis gezond verstand.

Het is waar dat je in bepaalde landen een andere mate van verdediging mag voeren, meestal zijn deze ook nog vergunningplichtig en dergelijke vergunningen worden alleen verstrekt aan ingezetene en niet aan toeristen.
Denk bijvoorbeeld aan duitsland het KWS ( klein waffenschein ) voor ssw, ook wel vuurwerkpistool genoemd.
Vrij te kopen maar niet vrij om te dragen, als buitenlander al helemaal niet.
Pepperspray valt daar niet onder, doch ook dat wordt nagenoeg nergens toegestaan, denk aan openbaar vervoer publieke gelegenheden etc.

Allerlei "mooie"spulletjes waar je geen zak aan hebt.
Want wanneer je daadwerkelijk overgaat tot gebruik, ben jij voorlopig nog niet terug van vakantie.

En als je terugkeert van vakantie dan vallen al deze artikelen ook nog eens onder de wet wapens en munitie.
En heb je er nog een probleem er bij.

Gewoon een dosis gezond verstand, en kalmte zal je redden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb mij er eens een keer naar verstaan toen ik nog als internationaal chauffeur reed.

Toegevoegd na 20 minuten:
Hier een stukje over pepperspray
http://de.wikipedia.org/wiki/Pfefferspray#Andere_L.C3.A4nder
De nederlandse versie is een beetje summier.

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat je ook kan gebruiken en is volkomen legaal is een spuitbus met verf.
Liefst met een mooie bonte kleur.
Je voorkomt hiermee veel gezeur en krijgt geen last met bepaalde instanties.
Daarnaast is een eventuele belager ook nadien vrij snel en gemakkelijk te identificeren.
Ik ben van nature vrij terughoudend van het inzetten van dergelijke middelen zoals pepperspray.
Want stel je zou het gaan gebruiken in een land of gebiedsdeel waar dergelijke zaken verboden zijn.
Dan heb je er gelijk nog een probleem erbij.

Ik had deze optie ook al even vermeld bij de reacties.
Daar dat mischien wel iets is om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste verdedigingsmiddel, iets wat bijna altijd en overal werkt is vriendelijkheid.

Ik ben in aardig wat andere landen geweest, en ga graag soms alleen op pad ergens.
Ik heb me ook als vrouw in mijn eentje waar dan ook nooit onveilig gevoeld.

Ik leer altijd in elk geval hoe je in de taal van het land " goedemorgen/middag/avond", en "dank je" zegt. Mensen stellen dat op prijs. Als je per ongeluk met je Nederlandse accent iets heel raar zegt en ze moeten lachen, lach dan mee, en je hebt meteen een paar verre vrienden gemaakt.

Ze stellen het ook op prijs als je laat zien dat je bereid bent je enigszins aan te passen aan hun fatsoensnormen.
Dus geen kort, strak jurkje in Arabische landen bijvoorbeeld, maar iets wat wat langer is en losser zit.

Tegen opdringerige mannen kun je ook vriendelijkheid gebruiken, zelfs als je de taal niet kent. Als je niet mee wilt kan je dit gewoon vriendelijk zeggen in het Engels. Al verstaan ze de taal niet, ze begrijpen het wel. Hou je aan je mening, maar doe het vriendelijk en lachend, en ze zullen jouw wensen respecteren en meelachen.

Tips voor geval je man bent met last van opdringerige vrouwen zijn hier al gegeven, dus ga gerust lekker op vakantie.

Een fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een glazen frisdrankflesje (of bierflesje) is een prima wapen om iemand mee op zijn hoofd te slaan. En een knappe rechter die dat als wapen omschrift. Ik had het net leeg, edelachtbare!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar om nu de hele dag met een leeg bierflesje in je broekzak rond te lopen zou niet mijn voorkeur hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar hebben dames tasjes voor. Met een flesje er in op zich al een geducht slagwapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen tasje.
(Ik ben trouwens een heer, maar dat terzijde...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent een man, mmm,
of je een heer bent, dat weten wij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mendelson sprak over dames. Het tegenovergestelde is een heer. (En niet een man.) Zodoende :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, die verwarring krijg je met een volstrekt onduidelijke naam en een vrouw op je profiel
Elk land heeft zijn eigen regels op wapens en zijn eigen omschrijving van wat een "wapen" is.

Er zijn veel wapens te improviseren. Een riem met een stevige gesp kan gebruikt worden om te slaan. Opgerold om je vingers kan hij schade toe richten. Een kapotte fles kan aardig wat schade geven.
Een opgerolde krant kun je gebruiken tegen het strottenhoofd van de ander. Je huissleutels kun je gebruiken om krassen uit te delen.
Verder heb je stoelen om te gooien, etc, etc.

Als je echt veilig wilt zijn is het beter om een vechtsport te doen zoals o.a. Krav Maga. Deze is gericht op echte situaties waarin je terecht kunt komen.
11 jaar geleden
Dit "discrete" wapen is ook makkelijk te gebruiken en is niet herkenbaar als wapen (zie link)

Toegevoegd na 2 minuten:
Past makkelijk aan je sleutelbos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige landen zijn inderdaad armer dan andere landen, in andere heersen er oorlogen of burgeroorlogen. Maar de individuen die je tegenkomt zijn geen gevaarlijker mensen dan Nederlanders. In Nederland heb je ook kans dat je overvallen, verkracht of bestolen raakt.

Als ik mij onveilig voel, zowel in het binnenland als in het buitenland, neem ik mijn sleutelbos of een klein handje munten in een gebalde vuist in mijn broekzak. Hou je duim aan de buitenkant van je vuist, anders zou je die wel eens kunnen breken als je een mep uitdeelt. Door het metaal in je vuist zal je slag harder aankomen. Met een sleutelbos kun je zelfs de sleutels door je vingers steken, als tanden. Ook een grote ring kan wel helpen.

Wanneer je plots overvallen wordt en geen tijd hebt om een "wapen" te nemen, is mijn idee: ga voor de ogen. Als je in een oog steekt zal je overvaller zich waarschijnlijk eerder met zichzelf dan met jou bezig houden.

Als je fysiek bedreigd wordt en ze eisen geld/gsm/autosleutels ofzo, kun je je portefeuille de ene kant opgooien en zelf de andere kant uitlopen. Als ze enkel in je bezittingen geïnteresseerd zijn zullen ze eerst om de portefeuille gaat.

Verder: bewaar je geld op verschillende plaatsen en je kaarten/pas/visa ook op een aparte plaats. Als er één van je portefeuilles gestolen wordt, ben je nog niet verloren. Zorg er ook dat er steeds wat geld "vast" aan je lichaam zit: in je sok, je bh, een tasje onder je t-shirt,... (en niet enkel in je handtas) Bewaar je pasjes ook liever niet in je handtas, maar in de zijzak van je broekzak (ook achterzak is af te raden).

Veel plezier en een avontuurlijke reis gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste verdedigingswapen ben je zelf.
Ga gevaar uit de weg.
Dat zijn jouw benen,,die bepalen waar jij gaat en staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je handtas. Geloof het of niet maar er bestaan handtaszelfverdedigingscursussen. Oftewel een cursus waarbij je leert om jezelf te verdedigen met je handtas. Belangrijk is wel dat er iets hards en zwaars in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller is een man.
Nou zijn er wel mannen met een handtas,
maar toch niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whaha, dankje dat je het zegt, niet op gelet. Dan gebruik je je sporttas maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is trouwens ook al 100 jaar...
Overal toegestaan en erg effectief: de gastoeter. Is zo'n carnavalsding met een gasbus, bestaat ook in miniformaat. Maakt geluid boven 120 dB, gewoon in het gezicht of oor van je aanvaller toeteren. Doet pijn, schrikt af en trekt aandacht van omstanders.

Pepperspray, traangas en dergelijken alleen gebruiken als je erin getraind bent, gebeurt vaak genoeg dat de verdedigende partij vooral zichzelf bezeert.

Messen/Pistolen e.d. raad ik af. Beide vereisen training en kunnen bij gebrek daaraan makkelijk van je afgenomen worden en tegen je worden gebruikt. Daarnaast is het effect van deze wapens vaak veel groter dan gewenst (ernstig letsel/overlijden/arrestaties e.d.).