Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een postbode zonder gordel rijden?

Iets dat ik me vandaag zomaar afvroeg.
Ik woon in een buitenwijk, de post wordt hier gebracht met een auto. De auto stopt, de postbode stapt uit, loopt 2 meter, gooit de post in de bus, stapt weer in, trekt op, stopt zo'n meter of 20 verder weer, stapt weer uit...

Ik kan me niet voorstellen dat de persoon in kwestie elke keer als hij instapt zijn gordel weer omdoet om deze 20 meter verder weer af te doen.

Zouden postbodes bepaalde ontheffingen hebben om tijdens hun ronde zonder gordel te mogen rijden, of zouden ze het risico lopen een bon van een overijverige agent te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons rijden ze ook over het fietspad,ook weer zo,n onduidelijk geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft TNT of Select mail daar een collectieve ontheffing voor gekregen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sommige beroepen mogen een ontheffing aanvragen.

http://www.verkeersschooldebruijn.nl/include/files/autogordel/autogordels.pdf.pdf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijgevoegde bron

Andere antwoorden (10)

Hij mag zijn gordel voor de korte stukken aflaten, verder moet hij deze gewoon om! Heb het een keer aan de postbode gevraagd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een postbode kan daar een vrijstelling voor krijgen.

Net als een aantal andere beroepen en/of mensen met een medische verklaring kunnen een ontheffing aanvragen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de post correct gehandeld heeft zal hij een ontheffing aangevraagd hebben.
Een ontheffing voor het gebruik van de autogordel wordt alleen verleend als het absoluut onmogelijk is om de autogordel te dragen. Bijvoorbeeld om beroepsactiviteiten mogelijk te maken of bij ernstige medische redenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,
de postbode moet maar héél kleine afstanden afleggen , van brievenbus tot brievenbus.
als ie een langere afstand moet afleggen doe hij de gordel beter om, en moet het ook
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook de inmiddels 'uitstervende' ventende groenteboer, melkman en schillenboer, krijgen daarvoor ontheffing!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is zo dat je voor bepaalde beroepen, bijvoorbeeld postbode of koerier een vrijstelling kunt krijgen voor het dragen van de gordel tijdens het uitoefenen van deze functie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja binnen de bebouwde kom mag hij zonder gordel rijden buiten de bebouwde kom moet hij hem om doen
hetzelfde geldt/gold voor taxichauffeurs
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gold volgens mij.. volgens mij is het intussen weer veranderd :-)
Ontheffing autogordel op grond van beroep.

De voorwaarden waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te kunnen komen voor
een ontheffing zijn, dat hoofdzakelijk met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur
wordt gereden tussen plaatsen die voor een kort tijdsbestek worden aangedaan en die op
een afstand van maximaal 100 meter van elkaar liggen.

De ontheffing kan aangevraagd worden bij het CBR.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
weetje:

een taxi chauffeur mag zijn gordel zelfs niet om doen wanneer hij/zei klanten in de auto heeft wegens veiligheids overwegingen..... beetje krom maar wel gemakkelijk wanneer je word overvallen en je nog wel snel de auto uit kan.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag hij niet. Zijn beroep is niet vrigesteld van die verplichting. Als individu kan hij wel om een ontheffing vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding