Volgens de gemeente is foutparkeren niet strafbaar, klopt dit?

Ik had bij mijn gemeente melding gemaakt i.v.m. veelvoudig foutparkeren op een groot parkeerterrein. Het ging om o.a. dubbel parkeren, parkeren op de stoep, diagonaal parkeren en parkeren voor een nooduitgang (op een geel kruis). De gemeente gaf als reactie de situatie te betreuren, maar kunnen niks hiertegen doen zoals bekeuren, omdat volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) dit niet strafbaar is, aldus de gemeente.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Ivana
10 jaar geleden
Misschien omdat een parkeerterrein niet onder de openbare weg valt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachte Ivana.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het terrein valt onder de openbare weg. Het is niet van een organisatie/particulier/bedrijf etc.

Het beste antwoord

Het RVV1990 vermeldt duidelijk in § 10 Parkeren, artikel 24 dat een bestuurder zijn voertuig niet mag parkeren voor een inrit of een uitrit en ook niet dubbel mag parkeren.
Artikel 10 van § 1 bepaalt wie gebruik mag maken van een trottoir, voetpad en fietspad. Een personenauto/ vrachtwagen mag daar nooit komen dus ook niet stilstaan. Dat men daar niet mag parkeren hoeft dus niet apart opgenomen te worden in de Wegenverkeerswet. Hier staan dus sancties op. Een boete voor fout parkeren is sedert 1 januari 2013, € 90,00.
Een paar jaar geleden waren enkel politieagenten bevoegd om boetes voor foutparkeren uit te schrijven.
De invoering van de Wet Bestuurlijke Boete overlast in de openbare ruimte (BBOOR) van 2009 maakt het gemeenten mogelijk om een bestuurlijke boete op te leggen bij bepaalde overtredingen die overlast in het publieke domein veroorzaken. Foutparkeren komt in aanmerking voor een dergelijke boete, die kan worden uitgeschreven door speciaal opgeleide ambtenaren. Gemeenten kunnen zelf kiezen of ze dit handhavingsinstrument inzetten. Zo niet, dan blijft het een taak van de politie.
Nu blijft nog de vraag: wat is de status van het door u bedoelde parkeerterrein ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het parkeerterrein is eigendom van de gemeente. Het bevindt zich aan de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien u zeker weet dat het parkeerterrein behoort tot de openbare ruimte, dienen verkeersregels nageleefd te worden. Parkeerovertredingen zijn het gevolg van het aan de laars lappen van de verkeersregels. Hier staan sancties op en politie of degene aan wie het gedelegeerd is dient te handhaven. Bij een overtreding van de wet is een gemeente of politie in principe verplicht om op te treden. Als een gemeente of politie besluit om niet of pas later te handhaven, dan moet duidelijk zijn waarom. U zou kunnen proberen nogmaals een gesprek aan te gaan met de gemeente of politie. Helpt dit allemaal niet en bent u ervan overtuigd dat men u voorziet van onjuiste informatie, dan kunt u een klacht indienen bij de politie.
Allereerst bij de politie zelf (de politie heeft brochures over een klachtenprocedure). Eventueel kunt u daarna nog naar de nationale ombudsman, die klachten inzake de overheid behandelt. Nog even terzijde:
1. de route naar en de ruimte vòòr de nooddeur mogen niet geblokkeerd worden. Een kruis voor een in/uitrit of nooduitgang in wat voor kleur dan ook heeft geen enkele verkeersrechtelijke betekenis en dient alleen ter extra attentie. Men mag er gewoon nooit parkeren, ook niet voor eventjes.
2. parkeren zonder te betalen is geen "echte parkeerovertreding" in de zin van het RVV. Het is het ontduiken van parkeerbelasting, en heeft met het aan de laars lappen van de verkeersregels niets te maken.

Andere antwoorden (2)

Het fout parkeren of parkeren op een plaats waar parkeergeld moet worden betaald en dit niet is gedaan, of waar wel betaald is, maar de parkeertijd is overschreden, kan een parkeerboete opleveren. De hoogte van deze boete hangt af van het feit of het een overtreding is van de verkeersregels of dat het komt door het niet betalen van de plaats waarvoor parkeergeld verschuldigd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Horen gemeentes dat niet zelf te regelen in hun APV?
Volgens mij kunnen ze dan wel iets doen, tenzij ze het niet zelf hebben vastgelegd.

Als het parkeerterrein niet van de gemeente is, maar bijvoorbeeld van een winkel (denk aan het parkeerterrein van bijvoorbeeld een IKEA) dan mag de gemeente daar niets aan doen. De winkel zelf, mag daar dan wel wat tegen doen. Bijvoorbeeld een wielklem plaatsen. Maar dat moet wel duidelijk zijn voor de gebruiker van het parkeerterrein. Dus aangeven wat de consequenties zijn voor dat soort gedrag, voordat ze gaan parkeren.

Het blokkeren van een nooduitgang vind ik interessant, volgens mij kan je dit doorgeven aan de brandweer. Dan is er kans dat ze een inspecteur langs sturen en dan is het bedrijf de sigaar ;-) want zij hebben er niets aan gedaan.

Ik heb een keer gigantisch op mijn lazer gehad, bij een brandalarm op mijn werkplek. 2 nooduitgangen geblokkeerd door fietsen. Ik had mazzel dat ik net nieuw was in het vak van beveiliging, en dat ik daarom alleen op mijn kop kreeg, 1 ding is zeker, het gebeurd me NOOIT weer.