Camerabeelden onterecht terug bekeken, wat zijn mijn rechten?

Ik werk in een winkel, waarbij mijn leidinggevende de camerabeelden heeft terug bekeken. Omdat ze afvroeg wat wij (=het team wat gisteravond in de winkel stond) steden. Dit mocht ze niet doen, en is schending van mijn privacy.

Wat zijn mijn rechten?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wist niet dat je gefilmd werd?
Powergen
10 jaar geleden
Natuurlijk weet ik dat ik gefilmd wordt, maar het gaat erom dat zij dus on te recht, zonder enige goede reden die camera beelden heeft terug bekeken.
Je mag beelden namelijk niet zomaar terug bekijken zonder diefstal of enig ander gebeurtenis waarbij die beelden van belang zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste staat ergens vast gelegd?
ronron1212
10 jaar geleden
Waar dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/collegas-en-bazen/glurende-baas-cameras-op-kantoor
Mag niet zomaar maar ook niet altijd niet. :)
Dus tis maar hoe het bij jullie geregeld is.
Powergen
10 jaar geleden
Kijk, ik weet natuurlijk dat ik gefilmd wordt en daar stem ik ook mee in. Van mij mogen ze altijd de beelden terug bekijken waar ik ook op sta, zolang het maar gegrond is (diefstal, fraude etc.) Maar dat is dus hier niet van belang. Ze was gewoon nieuwsgierig wat wij deden en dat zit me niet lekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dat begrijp ik. Zegt natuurlijk iets over het vertrouwen in jullie.
Ik zou DAT dan ook ter sprake brengen en niet zozeer het kijken naar de beelden...
Om te zien OF iets gegrond is zal er eerst natuurlijk gekeken moeten worden. :)

Het beste antwoord

Controle personeel met cameratoezicht

Ja, dat mag uw werkgever als hij een zogeheten gerechtvaardigd belang heeft en het cameratoezicht hierbij noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat uw werkgever het doel, bijvoorbeeld fraudebestrijding, niet op een andere manier kan bereiken.

Privacytoets
Voordat uw werkgever begint met cameratoezicht, moet hij eerst een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat uw werkgever uw belangen en rechten afweegt tegen zijn eigen belang. Ook moet uw werkgever de plannen vooraf met de ondernemingsraad bespreken. Hierover leest u meer bij Heeft de ondernemingsraad iets te zeggen over de controle van personeel?.

Gerechtvaardigd belang
Een gerechtvaardigd belang van uw werkgever kan beveiliging van eigendommen zijn. Ook bescherming van u en de klanten kan een belang zijn. Uw werkgever mag bijvoorbeeld een camera plaatsen bij een benzinepomp waarmee hij, om overvallen te bestrijden, u en de klanten gedurende een bepaald dagdeel filmt. Voor beveiliging is het meestal niet nodig om het personeel de hele tijd te filmen.

Informatieplicht cameratoezicht
Uw werkgever moet er wel voor zorgen dat u en de klanten weten dat er een camera hangt. Dit kan hij bijvoorbeeld doen door borden op te hangen waarop staat dat er in een bepaalde ruimte cameratoezicht aanwezig is.