Als je een mini-eiland koopt bijv. bij Nederland. Welke wet is dan van toepassing?

Hoi,
Stel je voor als 'jouw' eiland geen openbaar eigendom/gebied is, maar prive-gebied, van jezelf. Mag je dan je eigen regels maken? Of moet je je aan internationale regels houden? Of regels van het land? Of laat ik het met een voorbeeld de vraag stellen: Stel je voor als je in je nakie loopt op dat eiland en van het vasteland zien ze jou of mensen met een bootje zien jou, kan iemand jou dan oppakken, zo ja, wie? En als je op dat eiland dingen doet waar 'zwaardere' straffen voor gelden, kunnen ze jou oppakken? Zo ja, wie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Het doet er niet toe of je een eiland koopt of een ander stuk land. Als het bij een land hoort, en dat geldt voor bijna alle stukken grond en dus ook eilanden, zul je je aan de wetten van dat land moeten houden. Of je nu naaktloopt in je eigen achtertuin of je eigen eiland maakt voor de wet niet uit. Er zijn overigens wel dingen die je op particulier terrein wel mag die op de openbare weg niet mogen, zoals zonder rijbewijs rijden. Maar ook dan maakt het niet uit of het een eiland of een weiland is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan vraag ik me af waar er plekken (eilanden?) zijn die niet tot een land behoren. Noordpool? Zuidpool? Of is het verstandiger dat als nieuwe vraag aan te maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk de Zuidpool. Dat is min of meer onverdeeld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica#Territoriale_claims
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.worldislandinfo.com/Starting%20island%20country.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je moet een eigen staat uitroepen: The Principality of Sealand
Located on the military fortress of Rough Tower, Sealand is the smallest country in international waters. The country‘s national motto is "From the Sea, Freedom" (E Mare Libertas), reflecting its continuing struggle for liberty through the years. Sealand has been an independent sovereign state since 1967. The Bates family governs the small state as hereditary royal rulers, each member with his own royal title. Ze hebben wel wat 'oorlogen' moeten voeren tegen Engeland, die claimt het gebied als Engels. bron: http://www.sealandgov.org/
SnakeEye
10 jaar geleden
Maar je mag wel op prive terrein een voertuig besturen zonder rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat stond al in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In heel veel opzichten is Sealand eerder een schip dan een land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is geen schip maar een kunstmatig eiland, zeg maar een booreiland maar dan met oorspronkelijk militaire functie. Een schip vaart altijd nog onder een vlag en valt daarmee onder de wetgeving van het betreffende land. Sealand claimt zelf een land te zijn en erkent dus niet dat het Engels grondgebied is terwijl Engeland (en de rest van de wereld) het wel als zodanig beschouwd. Als staat is het door geen enkel land erkent dacht ik maar het is natuurlijk wel een oncontroleerbaar fort... Totdat Engeland zich echt kwaad gaat maken en de boel sloopt. Tien jaar terug is er sprake van geweest om er een internethosting bedrijf te starten. Met name klanten als b.v. thepiratebay zouden kunnen profiteren van de wetteloze status.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. de vrijheid daar is beperkt door het geduld van de Engelsen, hoewel het buiten territoriale wateren ligt.

Andere antwoorden (1)

Ook al bevind je je op priveterrein, dan nog zul je je moeten houden aan de regels van het land waar toe het stuk grond behoort. Dus als je die regels overtreedt, kun je strafrechtelijk aangepakt worden en zo nodig ook aangehouden worden.

voor wat betreft het voorbeeld van het naaktlopen; als dit voor anderen te zien is, dan kan dit vallen onder schennispleging en kun je hier inderdaad voor worden aangehouden.
AlphaLimaSierra