mag ik in een brandgang een fiets opzij zetten, of moet ik aan de eigenaar van de fiets vragen deze te verplaatsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (2)

Hoort een brandgang niet ten alle tijden vrij te zijn? Gewoon naar buiten mikken, is hartstikke onveilig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een lastige, vooral het overbrengen van de boodschap.. Ik weet niet hoe goed jouw kinderen omgaan met de buurtkinderen, maar misschien kunnen zij op een of andere manier de boodschap overbrengen. Klinkt wel krom om ze daarvoor te gebruiken :P maar kinderen hebben over het algemeen minder schaamte en luisteren beter naar andere kinderen dan naar volwassenen. Of gewoon in 1 keer een goede afspraak maken en rustig uitleggen dat die dingen soms best in de weg staan en je graag ook voor de veiligheid van haar kinderen zou willen zien dat de fietsjes e.d. beter in de voortuin/schuur/opbergruimte kunnen staan na het spelen. De dirty harry manier zou zijn even een anonieme tip naar de gemeente sturen, maar weet niet hoe effectief dat is.. Ik wens je er veel succes mee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde Dirty Harry in de zin van niet het persoon in kwestie erop aan spreken, maar er een andere partij bij betrekken.. Licht versperd of niet, het blijft een veiligheidsrisico, mensen kunnen erover struikelen bij brand omdat ze in paniek de objecten niet gezien hebben bij het wegrennen. Daarnaast moet de brandweer goed bij het gebouw/huis kunnen. Zo'n 'licht versperde' brandgang kunnen ze daar niet goed bij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp nu dat JOUW kinderen de fietsen laten liggen? Niet zo netjes, ik zou toch eerst bij mijn kinderen beginnen met opvoeden en niet van anderen verwachten dat ze dat doen of opruimen wat jouw kinderen niet doen. Als het toch om anderen gaat: ik zou me er niet al te druk om maken, zelf de fiets opzij zetten en er langs gaan. Als dat echt niet anders kan zou ik wel vragen of men voortaan de fietsen gewoon in de tuin wil parkeren, ook met het oog op diefstal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, jij bent dan niet duidelijk geweest want: 'Kan een buur verlangen dat kinderen bij haar aanbellen/haar roepen als ze in de tuin zit, om voertuigen van haar kinderen te verplaatsen als de kinderen (die er langs willen dus), ook even zelf die voertuigen kunnen verplaatsen? Zelfs als ze voor dat verzoek een blok moeten omlopen?" duidt er op dat je het hebt over EEN buur die iets verlangt. Niet over wat JIJ verlangt. Maar ik zei al: als ik het verkeerd begrepen heb geldt alinea 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na deze uitleg lees ik eindelijk je tekst zoals JIJ die bedoelt had, geloof me, hij was ook andersom te lezen als je niet goed in de situatie zit. Mijn excuses. Ik denk dat ik in jouw geval even een gesprekje aan ga met de buur want het is inderdaad niet handig om hem/haar altijd te roepen als fietsen op de verkeerde plaats staan. Als hij bang is voor schade door het verplaatsen moet hij zorgen dat ze bij hem in de tuin staan. Eerst roepen en dan wachten is natuurlijk niet erg efficiënt voor een probleem wat helemaal niet zou hoeven te bestaan!
Je kan in eerste instantie aan de eigenaar van de fiets vragen om deze te verplaatsen.
Dan heb je die eigenaar tenminste de kans gegeven om er zelf iets aan te doen en je hebt ook nog eens de aandacht gevestigd op een regel die voor élk van ons geldig is.

Indien je de eigenaar niet kent of indien de eigenaar niet van plan is om de fiets te verplaatsen dan kan je hem vooralsnog zelf op een ander plek plaatsen waar die volgens de daar geldende regels wel mag staan.

Je zou een briefje kunnen achterlaten op de plaats waar de fiets stond en melding maken van de nieuwe parkeerplaats.

In uiterste nood kan je aan bevoegde personen of bij bevoegde instanties (brandweer) vragen om strengere controle uit te voeren op het algemeen geldende reglement omtrent brandgangen.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie. Het klinkt misschien gek maar stop misschien eens met mopperen en tracht die fiets(en) gewoon opzij te zetten vanuit een teken van naastenliefde.
Bedenk daarbij dat wijzelf op andere vlakken soms ook ongemakken bezorgen bij anderen. Zo doe ik dat doorgaans wanneer ik afval naast de container zie liggen. Ik pik het op en gooi het in de container, erbij denkende dat ik het vroeger ook niet altijd zo nauw nam met openbare orde en zwerfvuil. Eerder deze week mopperde ik wel toen er een aantal surfplanken, buggy en grote kist naast de container stonden.
En toen moest ik direct weer aan jouw vraag denken en ook aan mijn intenties om niet meer te mopperen. Even niet geslaagd in mijn opzet dus - hahaha Maar in jouw geval zou je bij gelegenheid deze brandgang-parkeerders eens kunnen aanspreken op een moment dat jij je heel goed in je vel voelt want dan pak je zo'n gesprek heel anders aan.
Zet tot dat moment die fietsen maar zelf aan de kant en bedenk ondertussen een ludieke, vrolijk stemmende actie om iedereen attent te maken op de ongemakken van hun parkeer gedrag. Met een gezonde dosis Humor (geen sarcasme hé) verteert elke boodschap beter én blijft de boodschap tegelijk op aangename wijze langer hangen, toch? Liefs en héél véél Succes ermee!