Waarom tbs'ers nog verlof geven?

Hoe is het mogelijk dat tbs'ers verlof krijgen,en dat ze dan ook nog weten te ontsnappen?Krijgen de gewone criminelen ook verlof,en zo nee...waarom niet?Is het niet beter om een gevangene ook echt vast te laten zitten?

Toegevoegd na 7 minuten:
En ja...ik ben een PVV stemmer,lol.

Toegevoegd na 3 uur:
En diegene,die vinden dat tbs'ers gewoon verlof moeten krijgen,vinden jullie dat ook als deze persoon een familielid vermoord of aanrand?Deze mensen zijn nog niet genezen,als dat al mogelijk is,dus ze lopen vrij,met alle gevolgen van dien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol

Antwoorden (6)

Verlof vormt in het kader van de resocialisatie, terugkeer in de samenleving, een belangrijk instrument dat deel uitmaakt van de behandeling in een tbs-kliniek. Bovendien wordt in het kader van verlof getoetst of de gedragsverandering bij de verpleegde bij toenemende vrijheden en verantwoordelijkheden overeind blijft.

Zie Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden vanaf artikel 50
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klein gedeelte maakt misbruik van verlof. moeten anderen daarom boeten? het beleid moet anders betere toetsing en beter toezicht. we kunnen veel van elkaar leren maar blijven het liefst toch veilig op ons eigen eilandje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je maakt de keuze dat tbs'er geen proefverlof meer krijgen. Dat betekend dat wanneer ze vrij gelaten worden dat ze in 1 keer vanuit (ongeveer) 10 jaar niet in de samenleving geweest te zijn zich weer helemaal zelf moeten redden. Die ontzettend grote overgang zorgt juist voor heel veel stress waardoor de kans dat iemand weer de fout in gaat groter is dan wanneer er wel verlof is tijdens de tbs periode.

Dus, de keuze is:
Meer problemen met ex tbs'ers en geen verlof
of
Incidentieel een probleem met een tbs'er tijdens verlof maar in het geheel een vermindering van de problematiek.

Lijkt mij een simpele keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de andere lang gestraften dan,die soms 10 tot 20 jaar vastzitten?Ze moeten tbs afschaffen en die personen levenslang geven.Maar dan wel levenslang in een gevangenis,en niet in een hotel,waar ze verwend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die andere langgestrafte krijgen OOK proefverlof. Het is niet iets wat alleen voor TBS'ers geld. Maar jij vind dus dat iemand die ziek is (want anders zit je niet in een TBS instelling) maar voor de rest van z'n leven opgesloten moet worden, sleutel weggooien en klaar ermee. Is dat voor deze mensen en hun familie niet net zo erg als voor de slachtoffers? Natuurlijk moet er gestraft worden en natuurlijk moet je proberen te voorkomen dat iemand in herhaling valt. Maar bij genezing hoort iemand ook weer onderdeel te worden van onze maatschappij. Overigens, ben ik benieuwd hoeveel extra belasting jij bereid bent te betalen om alle tbs'ers (en ongetwijfeld de rest van de gevangenen ook) voor de rest van hun leven opgesloten te laten zitten. Want dat is een heel erg duur grapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik toch ook...de hotels waar deze criminelen verblijven zijn ook duur.Wat dat aangaat,kunnen ze hier nog veel leren van de aziatische cellen.Daar word men tenminste bestraft,als je gevangenis straf krijgt.En dan kost levenslang gevangenisstraf heel wat minder,en hoef ik niet meer belasting te betalen.
Ik heb wel levenslang gekregen,en waarom de dader niet...of vind jij zo'n iemand slachtoffer,omdat hij kan genieten van de luxe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zou ik nog geen nachtje in zo'n 'hotel' willen verblijven. Je onderschat denk ik de impact die gevangenisstraf toch heeft op iemand. Daarnaast, wanneer iemand weer vrij komt moet hij ook weer mee kunnen draaien in de maatschappij. Dat gaat (net als bij tbs'ers) niet als ze jaren opgesloten hebben gezeten in een situatie die zover van het normale leven afligt. Dus, om mensen te rehabiliteren is het nodig dat ze een zekere vorm van luxe hebben (een bed bijvoorbeeld). En natuurlijk is dat rot voor het slachtoffer. Maar als samenleving hebben wij ervoor gekozen om mensen te straffen als een manier om ervoor te zorgen dat ze ervan leren en daarna weer normaal mee kunnen doen in de maatschappij. Dan moeten we die verantwoordelijkheid ook nemen.
Ik weet wat je bedoeld.Vandaag is erweer een tbs'er ontsnapt.Opsluiten en de sluitel omsmelten,dat moeten ze doen.Je hoort elke week dat iemand ontsnapt,echte elke week.Opsluiten en nooit meer loslaten.Ze hebben niet voor niks tbs gekregen.Het word tijd dat we aan de slachtoffers denken.Ik ben geen pvv stemmer,maar wat tbs aangaat,zitten we op 1 lijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TBS is gericht op behandeling van patienten, opdat ze weer terug kunnen keren in de samenleving. De gemiddelde duur van de tbs behandeling ligt op dit moment op 8,4 jaar. Tijdens deze behandelperiode krijgt de patient twee uur per dag behandeling. Er wordt dus behoorlijk wat tijd gestoken in het resocialiseren van deze patienten. Blijkt dat een patient niet aanslaat op de behandelmethoden dan kan iemand uiteindelijk geplaatst worden op een long stay afdeling. Een patient krijgt dan geen gerichte behandeling meer, maar verblijft dan nog steeds wel in een beschermde omgeving. Komt in de praktijk dan wel neer op een vorm ven levenslange opsluiting.

Getracht wordt dus om door middel van behandeling de patienten wel weer terug te laten keren in de maatschappij. Onderdeel van het behandel programma is het geleidelijk weer laten wennen aan de terugkeer door middel van verloffen. Wordt geleidelijk opgebouwd. Van begeleid op verlof gaan tot uiteindelijk onbegeleid de kliniek verlaten of buiten de kliniek wonen onder toezicht.

We hebben het bij tbs-ers dus over patienten en niet over gedetineerden. Het gaat hier om mensen, die door een geestelijke afwijkingen ( gedeeltelijk) niet toerekeningsvatbaar zijn verklaard. Ze hebben een delict gepleegd, maar door deze verminderde toerekeningsvatbaarheid kan de maatschappij het delict d patient niet geheel aanrekenen.

Tbs behandeling gaat pas in als de de persoon tenminste twee derde van de opgelegde straf in een gevangenis heeft uitgezeten.

Tijdens en na de behandeling gaat het bij een bepaald percentage van de patienten inderdaad nog wel mis. Om dit geheel te voorkomen zou men moeten kiezen voor het totaal afschaffen van welke behandeling dan ook en tbs dus moeten afschaffen. In onze maatschappij vindt men op dit moment echter dat het levenslang oplsuiten van patienten niet humaan is.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ze mijn dochter hebben aangedaan was ook niet humaan,maar die krijg ik niet terug.Helaas vinden vele de rechten van een dader belangrijker.Wat mij aangaat...herinvoering van de doodstraf.
Bolle of je nou PVV aanhanger bent of niet, voor mij is het ook een raadsel. Wij, in deze democratie maken samen de regels uit.