Kun je een getuige van de huwelijksakte laten verwijderen?

Kort na ons huwelijk bleek dat één van mijn huwelijksgetuigen een zedenmisdrijf met een minderjarige heeft begaan. De strafzaak is lopend. Het zit me zo dwars dat deze persoon mijn getuige is geweest. Is het mogelijk zijn naam te laten verwijderen en zo ja, wat zijn de kosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. De persoon in kwestie IS getuige geweest, hij heeft de akte (na het bruidspaar) mede ondertekend, dit is waargenomen door de ambtenaar van de burgerlijke stand en deze heeft als laatste ondertekend.

(Je kunt een geboorteakte laten aanpassen als je van geslacht veranderd bent. Je kunt een naam laten aanpassen die goed is opgegeven maar foutief gespeld in de akte is terechtgekomen. Maar dit dus niet.)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Zelfs de grootste crimineel kan wettelijk gezien getuige zijn. Getuigen zijn bij de huwelijkssluiting in feite een pure formaliteit en stamt nog uit de periode dat men nog niet kon schrijven. Mensen moesten dus life aanwezig zijn bij een bepaalde plechtigheid zodat ze zich dus nog konden herinneren hoe een bepaalde situatie ooit was. Toen jullie trouwden, hadden jullie ook twee willekeurige mensen van straat kunnen halen om als getuigen op te treden. De huwelijksakte is ingeschreven bij de Burgerlijke stand en daarmee is de kous af. Het huwelijk is rechtsgeldig gesloten , dus in orde. Er is ook geen mogelijkheid wegens dwaling of wat dan ook beroep in te stellen. het huwelijk een feit en helaas zullen jullie die specifieke handtekening moeten accepteren. Trouwens, niemand kan die inschrijving bij de Burgerlijke Stand inzien van wege de privacywetgeving. Je trouwfoto's moet je dan maar nemen zoals ze zijn, want als je die persoon van de foto's verwijdert, dat blijf je onthouden.
Is het zo erg getrouwd te zijn met die persoon als getuige, dan is jullie enige oplossing echtscheiding maar dat lijkt me met een kanon op een mug schieten.