Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iemand van de recherche zomaar je ID nachecken?

Hallo,

Ik verkoop wat op marktplaats en iemand die interesse heeft in de door mij aangeboden spullen zou eerst een kopie van mijn ID willen hebben zodat ze dit kan checken op haar werk. Ze is rechercheur zegt ze.

Mag dit zomaar? Ik neem aan dat je niet zomaar privacy gegevens mag opzoeken van een ander. Is dit ambtsmisbruik?

Groet,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
844

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit mag niet!! Geef ook nooit zo maar een copy van je ID dit is ook heel raar.
Ik verwacht ook niet dat zij echt een rechercheur is.

Op marktplaat word ook aangeraden om de bankrekening te controleren via.

https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html

Dus als ze het niet vertrouwd kan ze dit doen.
Dit kan iedereen en daar is geen ID kaart voor nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is geen rechercheur hoor. dat zijn mensen die jou iets willen gaan flikken. als ik jou was zou ik de hele koop stop zetten. zodat je ook niet je bankgegevens hoeft op te geven. waar ze uiteindelijk het geld op zouden moeten storten. want dat is veel te onproffessioneel voor een rechercheur om op deze manier je id gegevens te vragen. dus die hebben hele andere bedoelingen. en vergeet niet dat er ook oplichters aanwezig zijn op een site als marktplaats.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is zelfs zo dat het verboden is om te zeggen dat je rechercheur bent als je dat niet bent. ik heb hier pagina van marktplaats met een aantal tips en waar je eventueel aangifte kunt doen.

http://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/

wees altijd voorzichtig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding