Mag je, voor stoplichten met invoegstroken, over het met strepen gemarkeerde wegdek rijden?

Meeste automobilisten rijden er omheen, voordat ze op de invoegstrook gaan staan, wachtend op het stoplicht. Tijdens rijles, 35 jaar geleden, leerde ik echter dat dit gewoon mocht. Mijn moeder zegt nu dat dit niet mag en dat de stroken bestemd zijn voor ambulances etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij rijdt dan over een doorgetrokken streep. Het is volgens mij gemaakt zodat je niet half op de ene en half op de andere baan stil komt te staan omdat het begin van de opslitsing van twee stroken niet een auto breed is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En over een doorgetrokken streep mag je niet rijden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens mij heten die vlakken verdrijfvlakken. Zoals de naam al aangeeft, is het niet de bedoeling daar overheen te rijden. Verdrijfvlakken zijn niet "bestemd voor" ambulances, maar ambulances mogen sowieso de verkeersregels overtreden als daar aanleiding toe is. Dat is de reden waarom zij wel over de verdrijfvlakken mogen rijden. Net zoals zij door het rode stoplicht mogen rijden, tegen het eenrichtingsverkeer in mogen rijden, over het fietspad, enzovoort. Overigens heten die stroken bij het stoplicht voorsorteerstroken, geen invoegstroken, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De boete voor het rijden over verdrijvingsvlakken was vroeger al 220 euro en die zal alleen maar hoger zijn geworden. Probeer het uit zou ik eens zeggen of wij begrijpen niet welke vlakken je bedoelt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Amarie, ik neem aan dat je dit bedoelt:
http://www.eindhoven.nl/upload_mm/3/d/9/68144_fullimage_verdrijvingsvlak.jpg Waarbij de verkeerslichten ongeveer achter de rug van de fotograaf staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties!
Inderdaad, Cryofiel: ik bedoelde voorsorteerstroken, geen invoegstroken. Excuus voor de verwarring.
De situatie op de foto is, geloof ik, niet exact die ik bedoel, maar wel dit soort strepen. Ik vraag me alleen nog af, of je er dus ook niet overheen mag rijden, als op de strook voor het rechtdoor gaande verkeer een lange rij voertuigen dreigt komen te staan. Als je dan over die verdrijfvlakken richting de invoegstrook naar links rijdt, zorg je ervoor dat daar meer plek komt. Je bevordert dus een betere verkeersdoorstroming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem maar van mij aan (jarenlang blik op de weg bekeken) dat dat ook niet mag Amarie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay, Pelle. Ik neem het van je aan.;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Om maar eens een overdreven voorbeeld te noemen: soms zou het de doorstroming bevorderen wanneer ik even over het fietspad zou rijden. Toch is dat niet toegestaan... Over de verdrijvingsvlakken: kun je een voorbeeld noemen van een kruising waarop je goed kunt zien wat je bedoelt? Dan kunnen we daar misschien via Google Street View een kijkje nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed idee cryofiel!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik kan vast een voorzetje geven:
https://maps.google.com/maps?Cryofiel&hl=en&ll=52.078543,5.107677&spn=0.008387,0.017574&sll=37.0625,-95.677068&sspn=92.187057,71.982422&hnear=Cryofiel&t=m&z=16&layer=c&cbll=52.078541,5.103568&panoid=i_X-Bp2MR5V2OAu3XFVZrw&cbp=11,328.95,,0,-0.45 Is dit ongeveer wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja!
Maar de situatie naar aanleiding waarvan ik mijn vraag is nog duidelijker stelde vinden jullie hier (en dan snap je ook gelijk wat ik met 'verkeersdoorstroming bedoel), tussen Oosterbeek en de afslag links naar Doorwerth: Utrechtseweg, Oosterbeek, The Netherlands naar Doorwerth, The Netherlands (ik krijg de link niet gekopieerd, dan krijg ik steeds de situatie van Cryofiel).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn teveel afslagen naar Doorwerth, welke straat naar Doorwerth bedoel je?
Cryofiel
10 jaar geleden
Deze? https://maps.google.com/maps?hl=en&ll=51.987708,5.805159&spn=0.016809,0.035148&sll=51.98784,5.839062&sspn=0.074423,0.070295&geocode=FW9FGQMd8xhZACnpAtSlI6_HRzGNvfp57j5m9g%3BFT8iGQMdFnBYACk5E32U267HRzFuoHpzzYPH6g&oq=D&mra=ls&t=m&layer=c&cbll=51.987707,5.805165&panoid=DP1YxF7kODXrXQNVjjTdLQ&cbp=11,248.1,,0,23.55&z=15
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, Pelle en Cryofiel, voor mijn late reactie! Maar exact deze afslag bedoel ik! Om een tamelijk bumperkleverige automobilist achter me de ruimte te geven die hij kennelijk wilde (ik reed op normale snelheid) sloeg ik een stukje voor het daadwerkelijke voorsorteervak al af naar links en reed daarmee dus over het verdrijvingsvlak. Waarop mijn moeder riep dat dit niet mocht en ik dus hier mijn vraag ben gaan stellen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je moeder heeft helemaal gelijk. Het mag inderdaad niet. Tenzij je natuurlijk een hulpverleningsvoertuig bent met sirenes en zwaailicht, maar dan mag je zowat *alle* regels overtreden, dus ook deze. Waarom het niet mag, kun je zien aan het vorige plaatje dat ik hier plaatste, van de Overste den Oudenlaan in Utrecht. Als je daar over het verdrijvingsvlak zou mogen rijden, zouden automobilisten van BEIDE kanten dat mogen - en dat kan natuurlijk niet toegestaan zijn. Een andere manier om het te zien is, dat die vlakken niet nodig zouden zijn als je er WEL overheen zou mogen rijden. Dus nee, je mag niet over die vlakken rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor al je moeite en uitgebreide antwoord, Cryofiel. Omdat jouw goede raad kennelijk onder de noemer 'reactie' valt en niet als 'antwoord' wordt beschouwd, kan ik je advies niet als 'beste antwoord' bestempelen. Maar dat zul je zo ook wel van me aannemen, veronderstel ik.
Ook Pelle bedank ik voor de zinvolle bijdragen!
Ik rijd nooit meer over een verdrijvingsvlak :-) !

Antwoorden (2)

Op deze verdrijvingsvlakken mag je helemaal niet rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Amarie,

Jouw moeder heeft helemaal gelijk. Ambulances en dergelijke mogen gebruik maken van deze strook, maar 'gewone' automobilisten absoluut niet.

MVG,
Aiden.