Als een ouder iets van zijn kind (onder de 21 jaar) claimt als zijn eigendom, is dat dan net zo goed diefstal?

Ik had ooit een woonwagen gekocht om in te leven, mijn vader heeft er veel op eigen houtje aan verbouwd en gedaan, en hij claimde later dat het ding van hem was, terwijl ik de wagen gekocht had (met eigen geld). Was toen 19.
Hij heeft het ding toen achter de auto gebonden en mee naar zijn huis genomen.
Is dit wettelijk gezien ook diefstal, aangezien er (voor mij onbekende) wetten zijn over financiën tussen ouders en kinderen onder de 21

Toegevoegd na 3 uur:
heb de wagen gekocht van kennissen, (helaas niks op papier). Ze zouden echter wel kunnen getuigen misschien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nog hulp nodig met ophalen ik heb een auto met trekhaak, haal ik m zo samen met je op! Jij staat in je recht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lief aangeboden maar de situatie is inmiddels gelukkig al opgelost :)
Ik stond op het punt om hem te verkopen omdat ik ging samenwonen, die mensen hebben hem inmiddels bij mijn moeder opgehaald, die deed niet zo moeilijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat het weer is opgelost, heb nog een paard in de aanbieding, interesse?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's snel dan..!? Dan lijken delen van je vraag 'het paard achter de wagen' :) Of is het in het algemeen in verband met de actie van je vader, die natuurlijk op een zeer onzuivere manier aan het ding kwam! Heb je er wel ooit als zodanig van kunnen genieten, vraag ik me af?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmeyer: het was meer om te weten hoe de wet in dit geval in elkaar stak. niet dat ik hem aan ga geven, dat hoeft van mij niet :)
en ja, ik heb er uiteindelijk meer dan een jaar in gewoond dus dat zat wel goed :) @Kathlyn: hmm nee geen paard nodig maar ken nog wel een goede en vriendelijke paardenhandelaar...? :)

Antwoorden (6)

Heb je een bewijs dat jij die woonwagen gekocht hebt? Dan mag je vader de wagen niet meenemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een aankoopbewijs hebt, is de wagen van jou.
Waarom heeft je vader hem geclaimd? hadden jullie een afspraak dat jij de kosten van de verbouwing zou vergoeden? en heb je dat niet gedaan?
Zo ja, dan heeft je vader een punt. Dan is de wagen "gegijzeld".

Je moet echt meer achtergrond informatie geven. Want een vader zal echt niet zomaar iets stelen van zijn kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hadden geen afspraak gemaakt over verbouwingskosten.
het opknappen heeft hij uit liefde gedaan, zei hij toen
hij flipte door toen we een klein conflict hadden over iets totaal anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ kriz...ben blij voor jou dat je er zo over denkt, maar helaas is dat niet altijd waar.
Voor een kind onder de 18 (dus niet 21) geldt dat de ouders zijn eigendommen beheren. Maar voor bijvoorbeeld het verkopen van het eigendom is wél toestemming van hetzij kind, hetzij de rechter nodig.

Boven de 18 ben je - anders dan de populaire misvatting - geheel zelfstandig. Je beheert zelf je eigendommen en financiën. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat ouders dan nog financieel verantwoordelijk zijn of aansprakelijk gesteld kunnen worden voor jouw schulden, zoals veel mensen denken.

Tussen de 18 en 21 hebben ouders alleen een zorgplicht (niet laten verhongeren, bijdragen aan studies, dat soort dingen), ze kunnen en mogen op geen enkele manier rechten doen gelden op eigendommen van het kind.

Kortom: ja, wat je omschrijft is diefstal, puur en simpel. Dat iemand op eigen houtje van alles verbouwt aan iets dat niet van hem is, creëert geen eigendomsrecht. Dat iets van zijn meerderjarige kind is ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker is dat diefstal , het is jouw eigendom jij hebt er voor betaald en gespaard en het feit dat jouw vader er veel aan verbouwd heeft is heel lief maar geeft geen recht om het zijn eigendom te noemen / nemen

Het enige wat jij moet doen is kunnen aantonen dat de woonwagen daadwerkelijk van jouw is en dan evt naar de politie gaan en de papieren laten zien , het zal je relatie niet ten goede komen met je vader maar hij heeft jouw huis meegenomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds je 18e heb je een eigen afgescheiden vermogen en ben je handelingsbekwaam. Dus het kan zeker onder diefstal vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij, met nadruk op volgens mij is het zo dat als jij boven de 18 bent jij zelf verantwoordelijk bent voor je koopovereenkomsten en dus ook voor deze. het gaat om roerend goed, want er zitten wieltjes onder, dus volgens mij als jij kunt bewijzen dat jij hem gekocht hebt met de intentie hem te houden zou je hem terug kunnen eisen en is je vader niet de rechtmatige eigenaar.
Moet wel zeggen dat het symbolisch erg veel zegt over jullie band, een vader die het onderdak van zijn kind meeneemt. Maar dat terzijde.