Manege zorgt voor paardenpoep op de weg. Wie is aansprakelijk bij schade door de poep?

Bij een manege ligt het hele jaar door veel paardenpoep op de openbare weg. Als het veel heeft geregend dan is de weg daardoor spekglad. Geregeld gaan er fietsers en bromfietsers onderuit. Wie is aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De wegbeheerder is aansprakelijk voor goed onderhoud aan en de bruikbaarheid van de weg, de weggebruiker is verantwoordelijk voor zijn snelheid bij glad en nat wegdek en de ruiter (niet de manege) is verantwoordelijk voor de uitwerpselen van zijn/haar dier. Dus dat is niet zo simpel. Wie aansprakelijk is voor de schade zal de rechter moeten uitmaken. Reed de fietser/brommer te snel gezien de o
omstandigheden? Doet de wegbeheerder voldoende aan onderhoud van de en handhaving van het poepen van de paarden etc. De manege in ieder geval niet, hooguit de ruiter. Maar ik denk uiteindelijk de wegbeheerder (gemeente, provincie), in veel gevallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij de paardenpoep er door de manege terecht is gekomen, natuurlijk, via mestkarren en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wedden dat de wegbeheerder er een (eeuwig) bord heeft geplaatst. :)
http://www.verkeersborden-oefenen.nl/images/borden/j20-slipgevaar.gif
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geen bord voor fietsers en bromfietsers Moordigger. De ruiter dient de poep op te ruimen,dit is zelf verplicht.
Zij moeten een schepje en tasje bij zich hebben om het op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zijn dat het alleen via de apv is vastgesteld door de gemeente,maar ik dacht niet dat het landelijk verplicht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar bewijs maar eens welke ruiter jouw slippartij heeft veroorzaakt...
De gemeente dient deze verplichting te handhaven maar doet dat onvoldoende waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat en zal dus in vele gevallen verantwoordelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, vindt de dader maar eens.....
En eh, hoezo zijn verkeersboden niet voor fieters en bromfietsers?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verplichting paardenpoep op te ruimen is inderdaad een plaatselijke kwestie en kennelijk niet landelijk geregeld. Maar het achterlaten van materiaal op de openbare weg wat slipgevaar kan veroorzaken is vast wél geregeld...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is gewoon te weinig controle hier op,net zoals bij de hondenpoep. Ik bedoelde dat het bord in de link alleen voor auto's is bedoeld Moordigger.
Zulk soort borden heb ik voor fietsers en bromfietsers nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik met mijn motor onderuit flikker (omdat het glad is) en er staat zo'n bord kan ik de wegbeheerder niet aansprakelijk stellen.
En toch staat er geen motor op.
Zelfde geld voor veel meer (waarschuwings)borden.
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/j/j25.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Nederlands_verkeersbord_J26.svg/350px-Nederlands_verkeersbord_J26.svg.png
(Al zijn er ook borden die wel alleen voor auto's of motors, fieters of voetgangers enz gelden.)
En stoomtreinen rijden er ook niet veel meer. :)
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/j/j11.jpg