Als een 18 jarige zich uitschrijft bij de ouders en op kamers gaat+MBO doet, hoeveel krijgt hij aan geld en zit er een lening aan verbonden?

Ik word over een jaar 18, en wil dolgraag verhuizen van Limburg naar de randstad en daar mijn opleiding afmaken. Mijn ouders staan hier echter niet achter en willen persé dat ik mijn MBO afmaak voordat ik op kamers mag. Dat zou betekenen dat ik het pas kan vanaf 21. Nu wil ik mij op mijn 18de laten uitschrijven bij mijn ouders, en dan zelf op kamers gaan. Het contact word hierna dus volledig verbroken. Nu is mijn vraag, hoeveel geld krijg ik dan maandelijks om mijn huur + studie te betalen, en welk bedrag hiervan leen ik, en wat krijg ik ''echt'' om het zo maar even te zeggen...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Voor uitwonenden:

Basisbeurs € 251,76
Aanvullende beurs € 336,83
Lenen € 168,05
Totaal € 756,64

Alleen hangt aanvullende beurs wel af van het inkomen van je ouders. Dat kan ik niet weten voor jou.

Het is slechts een verschil van 195 euro tussen uitwonend en inwonend.

Als jij trouwens na 1 aug. 18 wordt hoef je geen lesgeld te betalen dat jaar maar krijg je ook 88,75 minder per maand.

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarnaast kun je nog zorgtoeslag krijgen van 88 euro per maand. Huurtoeslag weet ik zo niet. Kun je wel uitrekenen op de site van belastingdienst rekenhulp. Maar dit is allemaal op basis van inkomen ouders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
criseyde
10 jaar geleden
Huurtoeslag krijg je alleen als het gaat om een woning met een eigen opgang. Als je op kamers gaat is dat meestal niet het geval en krijg je dus ook geen huurtoeslag. Kijk hiervoor inderdaad op de website van de belastingdienst.