krijg je strafvermindering als je jezelf als dader meld bij de politie?

Toegevoegd na 14 minuten:
krijg je strafvermindering als je jezelf als dader meld bij de politie?
bij bv een diefstal ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K

Het beste antwoord

Niet automatisch. Voor strafvermindering wordt naar veel meer zaken gekeken.
Is het je eerste feit of heb je al een strafblad. M.a.w. ben je recidivist.

Het werkt idd. wel mee als je jezelf aangeeft en ook vrijwillig een volledige bekentenis aflegt en deze niet later herroept, maar dat is geen garantie.

Je advocaat kan aan de officier van justitie (O.M.) vragen rekening te houden bij de te vorderen strafmaat met het feit dat jij als verdachte volledig in het proces hebt meegewerkt.
Het is echter de rechter die de strafmaat bepaald!
De rechter heeft echter alleen weet van de dossiers die voor hem/haar liggen en wat daarin staat. ( volgens de rechtstraditie is hij/zij dus 'blind' en moet afgaan op het geen hem/haar wordt voorgelegd en de bijbehorende feiten. )

De gegevens in het dossier dat is aangedragen door het Openbaar Ministerie ( de officier van Justitie dus) bevat de aanklacht, de bewijzen daarvoor en alle gegevens die bekend zijn van de verdachte. Daarin moet dan ook staan dat verdachte zich vrijwillig heeft aangegeven bij de politie en een volledige bekentenis heeft afgelegd, danwel heeft meegewerkt aan het onderzoek naar de feiten. Dit als verzachtende omstandigheid die zeer wel meetelt bij de rechter.

Ter verdediging heeft de advocaat van de verdachte zijn dossier over de verdachte bij de rechtbank (griffie) ingeleverd met daarin de visie van de verdachte op de zaak en de visie van de advocaat op het ten laste gelegde.

Tevens zal de advocaat, onder 'ongunstige omstandigheden', dan de rechter wijzen op de vrijwillige medewerking van verdachte, en als de feiten bewezen worden geacht, vragen om een matiging van de op te leggen strafmaat, mocht de officier van justitie toch een onredelijk zware straf eisen.

Naar de aard van de aanklacht (het misdrijf of de overtreding) zal de rechter dan een vonnis bepalen.
Hierin is hij/zij volledig vrij, met dien verstande dat de rechter wel de strafmaat moet bepalen aan de hand van hetgeen in de wet daarvoor is opgenomen.
Het staat de rechter echter vrij ten gunste van de verdachte te oordelen en een lichtere strafmaat op te leggen, zelfs geheel voorwaardelijk.
Mocht het O.M. daar bezwaar tegen hebben dan kunnen zij in hoger beroep gaan.
Dit kan de verdachte dan ook doen als het vonnis, in samenspraak met de advocaat, te zwaar wordt bevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor deze informatie hier heb ik wat aan

Andere antwoorden (4)

Volgens mij ligt dat aan wat je gedaan hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans is daarop wel groter. Justitie kan dat alleen maar waarderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan leiden tot minder straf. Voor een individueel geval kun je dat niet met zekerheid zeggen, maar uit onderzoek blijkt dat mensen die spijt hebben van hun misdrijf een lagere straf krijgen dan anderen die eenzelfde misdrijf pleegden maar daar geen enkele spijt van hebben (of tonen).
Wat je overigens wel eens ziet in vonnissen is dat de rechter zegt dat de dader geen enkel berouw of inzicht in zijn daden toont, wat dan mede wordt gebruikt als motivering voor de forse straf.
Dat je jezelf meldt bij de politie is een aanwijzing dat je tot het inzicht bent gekomen dat je helemaal fout zat. In die zin kan het helpen de de strafmaat te verlagen.
teusvh
10 jaar geleden
ik heb er geen ervaring mee ;) en natuurlijk ligt het eraan wat je gedaan hebt
maar het is denk ik wel de betere stap dan gearresteerd te worden.
toch een bekentenis kan je ook meer schaden dan je lief is.
maar de kans op straf vermindering is altijd groter
dan onder andere omstandigheden
Ik zou vooraf een advokaat in de hand nemen , voor advies en om je door het verhoor te helpen hij mag er (als het goed is bij zijn) en eventueel je ook vertegenwoordigen
zodat je je niet onnodig in de nesten werkt.
hoe je de daad verwoord in je schriftelijk bekentenis kan heel veel helpen bij de technisch juridische afhandeling ervan.
en de aanklager minder mogelijkheden geven je op andere punten op de pijnbank te leggen.