Kan een werkgever naast bedijfskleding ook schoeisel bepalen ?

Mijn vrouw krijgt bedrijfskleding via haar werkgever. Nu wil hij, dat zij er geen open schoenen bij draagt in de zomer. Mag de werkgever dit eisen ?

Toegevoegd na 18 minuten:
Het betreft hier geen veiligheidsschoeisel. De werkgever vindt pumps mooier.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er eisen worden gesteld vind ik dat ze ook de schoenen moeten betalen.

Het beste antwoord

Ja, dit mag de werkgever, dat is in belang van je vrouw, voor haar eigen veiligheid. In de meeste gevallen krijg je dan ook werkschoenen van je werkgever, maar als er geen echte werkschoenen verplicht zijn, dan mag de werkgever eisen stellen aan de kleding en schoenen van de werknemer.

Toegevoegd na 17 uur:
Toen ik mijn antwoord gaf, was nog niet bekend dat dit om pumps ging, ik ging van dichte schoenen uit, omdat dat dat bij het bedrijf waar ik werkzaam ben, het geval is in verband met de veiligheid :).
Maar ook mag een werkgever een type schoen voorschrijven, als dat beter is voor zijn bedrijf. De uitstraling van het personeel zegt veel over het bedrijf en kan klanten of cliënten het gevoel geven in een soort luxe te verkeren, waar een ander bedrijf misschien minder aandacht aan besteedt en de keus op dat bedrijf doet vallen. De hoogte van de hak, moet wel aangepast mogen zijn aan diegene die ze draagt, omdat er rekening moet worden gehouden met de gezondheid van de werknemer. Als de voorgeschreven hakhoogte te hoog is voor jouw vrouw, dan is het zeker verstandig om daar haar werkgever over aan te spreken en haar argumenten kenbaar te maken, waarom ze deze hoogte niet kan dragen. Overigens moeten de eisen aan schoenen en kleding wel staan in het contract.

Toegevoegd na 17 uur:
Toen ik mijn antwoord gaf, was nog niet bekend dat dit om pumps ging, ik ging van dichte schoenen uit, omdat dat dat bij het bedrijf waar ik werkzaam ben, het geval is in verband met de veiligheid :).
Maar ook mag een werkgever een type schoen voorschrijven, als dat beter is voor zijn bedrijf. De uitstraling van het personeel zegt veel over het bedrijf en kan klanten of cliënten het gevoel geven in een soort luxe te verkeren, waar een ander bedrijf misschien minder aandacht aan besteedt en de keus op dat bedrijf doet vallen. De hoogte van de hak, moet wel aangepast mogen zijn aan diegene die ze draagt, omdat er rekening moet worden gehouden met de gezondheid van de werknemer. Als de voorgeschreven hakhoogte te hoog is voor jouw vrouw, dan is het zeker verstandig om daar haar werkgever over aan te spreken en haar argumenten kenbaar te maken, waarom ze deze hoogte niet kan dragen. Overigens moeten de eisen aan schoenen en kleding wel staan in het contract of huisregels voor het personeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet om veiligheidsschoenen maar haar baas wil dat zij op pumps loopt. Wat trouwens erg slecht voor je voeten, knieën en rug is. Dus vreemd dat een werkgever dat wil...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pumps, voor de veiligheid??? Maar, vrouwe 70, pumps wil niet altijd zeggen dat die hoge hakken hebben hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een werkgever mag geen hoge hakken eisen.
Summo
10 jaar geleden
Pelle wat is hoog?
Ik dacht dat bijv stewardessen toch op een bepaalde minimale hakhoogte moeten lopen of is dat ondertussen afgeschaft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee, maar je hebt stewardessschoenen met een hak van 1 en van 4 cm: http://www.stewardess-shop.nl/stewardess-schoenen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.stewardess-shop.nl/stewardess-schoenen/stewardess-boordschoenen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn werkgever geeft in sommige gevallen veiligheids schoenen, ik krijg ze niet omdat ik ze niet nodig heb. Hij eist wel van mij dat ik zwarte of donkerblauwe schoenen draag, en geen sportschoenen.

Andere antwoorden (1)

Daar zijn geen wettelijke regels voor.
Werkgevers kunnen wel van alles "eisen".
Dus het antwoord is: JA, dat kan die werkgever bepalen.

Even een stukje managementcursus:
Mogelijke oorzaken te hoge eisen

Natuurlijk kun je je baas verwijten dat hij te veel van je vraagt, maar je kunt ook jezelf verwijten dat je je grenzen niet goed trekt en bewaakt. Je baas heeft zijn eigen doelstellingen en jij bent een instrument om zijn doelen te bereiken. Dat hoort bij zijn rol als producent. Hij neemt gewoon zoveel van je als jij hem laat nemen. Zolang jij geen 'Ho!' roept, pikt hij meer van je tijd en je energie. Dat kun je hem niet verwijten. Als jij op een goede manier grenzen stelt, zal je baas je grens uiteindelijk wel gaan respecteren.

Veel bedrijven eisen "nette kleding". En de mensen die dat moeten dragen krijgen daar een vergoeding voor. Dat is normaal.
Mannen moeten vaak ook gewoon in pak hoor, al is het warm.

Veel bedrijven eisen zelfs: ook in de zomer een panty (voor vrouwen) en dichte schoenen. Ik bedoel: je kunt niet met een panty in sandalen, dat ziet er niet uit.
Maar dat wil nog niet zeggen dat jouw vrouw op torenhoge hakken moet lopen:
Die eis gaat te ver.

Dus al met al hangt het er maar van af: Of de werkgever bijdraagt aan zijn eigen kledingwensen, door een vergoeding.
Of het gaat om contact met klanten, waardoor kledingeisen gerechtvaardigd zijn.