Wat gebeurt er als je rijd in een verzekede auo zonder rijbewijs en word aan gereden zonder shuld word je uitgekeerd door verzekering ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Poet
10 jaar geleden
Als jij voorrang had lijkt me toch dat dat de ander moet betalen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Er staat mij iets van bij dat zelfs als de ander schuld had, en jij hebt geen geldig rijbewijs, jij zelfs voor de kosten voor de ander moet opdraaien.

Antwoorden (5)

Je ontvangt niets als je zonder rijbewijs rond rijd je ben niet bevoegd om een auto te besturen.
ronron1212
10 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
Zo werkt het niet. https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=21249
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN de bestuurder van een auto die geen rijbewijs heeft krijg zijn schade niet vergoed.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is niet waar, zo kan je lezen in de link die ik je gegeven heb.
ronron1212
4 jaar geleden
Het rijden zonder rijbewijs is ook verzekeringstechnisch niet erg handig. Als je pech hebt, heeft dit een behoorlijke impact op je portemonnee. Rijd je met een ongeldig rijbewijs en veroorzaak je een ongeluk? Het feit dat je niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs kan ervoor zorgen dat een verzekeraar besluit jouw schade niet te vergoeden. Je verzekeraar vergoedt in dit geval wel de materiële schade of letselschade bij de tegenpartij. Deze schade probeert hij vervolgens op jou te verhalen. Schade aan je eigen auto wordt in deze situatie niet uitgekeerd. https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/autorijden-zonder-geldig-rijbewijs-kan-dure-grap-worden/
Lees deze@LeonardN
LeonardN
4 jaar geleden
Dat gaat over ongelukken die veroorzaakt zijn door de verzekeringsnemer. De vraag gaat over een verzekeringsnemer die niet de schuldige is. Uit jouw stukje:
veroorzaak je een ongeluk?
....
Je verzekeraar vergoedt Precies ALS degene die geen rijbewijs heeft de veroorzaker is, heeft deze echt een probleem. Maar dat is de vraag niet.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN
https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/geen-dekking-schade/
LeonardN
4 jaar geleden
En ook dat geval gaat weer over uitkeren als de verzekeringsnemer geen rijbewijs heeft maar wel de veroorzaker is.
Anders dan de vraag stelt.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN ik stop deze discussie het is zo als ik je laat zien maar ach
LeonardN
4 jaar geleden
Nee je snapt de twee verschillende situaties niet. https://deletselschaderaad.nl/slachtoffers/onderwerp/schuldvraag-bij-ongeval/
Het kan zijn dat iemand wel een fout maakt, maar dat de schade daaraan niet toe te rekenen valt. Stel dat u geen voorrang verleent aan iemand die zonder rijbewijs rijdt. De ander krijgt daarvoor een bekeuring, maar u bent aansprakelijk voor de schade. Dus twee vereisten: het verkeersgedrag was fout of gevaarlijk én de schade is daarvan het gevolg.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN Ik weet waar ik het over heb. Ik kan echt wel het verschil tussen wel en geen schuld en hoe het werkt. Ik ben deze discussie zat en dar laat ik het bij.
erotisi
4 jaar geleden
Soms lijkt het zo te gaan in juridische procedures dat degene zonder rijbewijs zijn schade wel uitbetaald krijgt door de schuldige maar dat bij civiele toevoeging in de strafzaak inzake rijden zonder rijbewijs de verzekeringsmaatschappij zijn schade (zijnde de betaling van de schade aan de rijbewijsloze) weer vergoed krijgen van deze, zodat er per saldo toch weer niets betaald wordt. Rechters kunnen met dergelijke zaken nogal verschillend omgaan wat weer afhankelijk is van de details. Maar rijden zonder rijbewijs lijkt niet per definitie uit te sluiten dat je je schade vergoed krijgt door de schuldige. Heb overigens niet direct een uitspraak daarvan.....
Nee. Als je zonder rijbewijs rijd, ben je niet verzekerd. Ongeacht of de auto verzekerd is. Je moet dan zelf de schade betalen en zal ook gestraft worden omdat je zonder rijbewijs rijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer men een motorvoertuig bestuurt zonder rijbewijs is men in overtreding. Je kunt dan rekenen op een bekeuring van ongeveer 220 euro. De justitiële benaming voor deze overtreding is artikel 107, lid 1 en feitcode K055.

Als je zonder rijbewijs rijdt en een ongeluk maakt, krijg je een proces-verbaal voor het rijden zonder rijbewijs EN een proces-verbaal voor het maken van een ongeluk.

Verder kun je in de polis van de autoverzekering kijken wat er staat over onbevoegd rijden en schade. Dit wil wel eens verschillen van verzekering tot verzekering. Echter de meeste geven hier geen dekking in.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+De verzekering sluit dit wel of niet uit. Het is geen wet die dat stelt.
De hiervoor gegeven antwoorden passen niet bij de vraag. M.i. moet iemand die schade maakt betalen, ook als die ander geen rijbewijs had. Rijden zonder rijbewijs is strafbaar, maar het is dus niet zo dat anderen in een privaatrechtelijke relatie daar rechten aan kunnen ontlenen. Zo van: jij mocht hier helemaal niet zijn, dus ik betaal ook niet de schade aan je auto.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw inziens...........
Maar dat is niet de praktijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie rijdt zonder rijbewijs is altijd schuldig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aansprakelijk waarschijnlijk. Dus niet schuldig aan het ongeluk, maar wel aansprakelijk. Net zoals ik een klein kind overrijd die zonder te kijken onder mijn auto rent. Dan ben ik niet schuldig maar vaak wel aansprakelijk.
LeonardN
4 jaar geleden
@momo Dat is WEL de praktijk. https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=21249
Je zegt "zonder schuld". Ik ga er vanuit dat je dan bedoelt dat de ander fout zat dus dat hij/zij de verkeersfout maakte bijvoorbeeld een voorrangsfout of een snelheidsovertreding.

Die ander is dan dan normaal gesproken aansprakelijk en diens verzekeraar zal dan moeten betalen. Dus stel de ander aansprakelijk zou ik zeggen.

Let wel: uw eigen verkeersgedrag kan ook hebben bijgedragen aan de aanrijding. Dan is er schuld bij jou en kun je dus ook nog voor de schade aan de ander worden aangeslagen. De verzekering van de auto waarin je zat zal niet uitkeren.
Poet
10 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+
Heb de link gevonden:
https://deletselschaderaad.nl/slachtoffers/onderwerp/schuldvraag-bij-ongeval/