Hoe moet ik een toestemmingsformulier voor beeldmateriaal geschoten in het openbaar opstellen?

Ik ga voor YouTube mensen in de maling nemen in het openbaar en in o.a. de supermarkt. Naar mijn weten mag ik hen gewoon online zetten totdat ze gaan klagen. Dan moet ik de video offline halen en hun gezichten onherkenbaar maken. (of ben ik nu niet goed op de hoogte) Omdat ik achteraf geen gezeur wil, laat ik de mensen een formulier invullen. Alleen weet ik niet hoe dit eruit moet komen te zien. Ik had dit zelf in gedachte:

Bij het tekenen van dit formulier ga ik ermee akkoord dat de eigenaren van YouTube kanaal http://youtube.com/mijnkanaal het beeldmateriaal en de geluidsopnames waarin ik voorkom en die zij op dd/mm/jj te plaatsnaam hebben vastgelegd mogen vertonen in hun video’s op het YouTube kanaal http://youtube.com/mijnkanaal.

Naam: _______________________________
Handtekening: _______________________________
Datum: _______________________________

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect niets meer aan doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders kan je op google zoeken naar quitclaim.
Ivana
10 jaar geleden
...en denk je nou echt dat mensen daar intuinen? Toestemming geven om voor gek gezet te worden?

Het beste antwoord

In Amerika noemen ze het een: "Personal Appearance Release Form." Ofwel: "Formulier voor Uitgave van Persoonlijke Verschijning". Zoek op google en je vindt voorbeeld formulieren in het engels. Hier heb ik een voorbeeld voor je vertaald:

Film (Werktitel): ___________________________________________(de “Film”)
Betreffende Persoon: ____________________________________________________
Productie Data: ____________________________________________________
Productie Locatie: ____________________________________________________

Ik autoriseer____________________________________________________ (“Producent”), zijn agenten, opvolgers, rechtverkrijgenden, en aangewezen personen om mijn naam, gelijkenis, beeld, spraak, geluid effecten, interview en prestaties op film, tape, of anderszins op te nemen (de “Opname”). Deze Opname te bewerken naar de Producent zijn wensen en deze Opname op te nemen in de Film. Alle versies van de Film en al het gerelateerde materiaal daarvan, waaronder, maar niet beperkt tot, promotie- en reclamemateriaal. Het wordt begrepen en overeengekomen dat de Producent uiteindelijke redactie behoudt, artistieke en technische controle van de Film en de inhoud van de Film. De Producent mag de Film gebruiken, en anderen machtigingen geven de Film of delen daarvan en de Opname in alle markten, manieren, formaten en media, hetzij nu bekend of hierna ontwikkeld, over de hele wereld, tot in de eeuwigheid te gebruiken. De Producent, en zijn opvolgers en rechtverkrijgenden, zijn eigenaar van alle rechten, aanspraken en belangen, waaronder het auteursrecht, in en op de Film, met inbegrip van de Opname en de bijbehorende materialen, gebruikt of weggegooid, zonder beperkingen, zoals de Producent in eigen goeddunken zal vaststellen.

Handtekening: ____________________________________________________
Adres: ____________________________________________________
Stad: _____________________ Postcode: ______________________
Telefoonnummer: ____________________________________________________
E-mail: ____________________________________________________
Datum: ____________________________________________________
//

Ik gebruik het zelf niet, want naar mijn weten is filmen in openbare ruimtes gewoon toegestaan tenzij het redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt...
Maar hoe dan ook, veel plezier met je project ;)