Kan ik verlaging van mijn huur/een tegemoetkoming krijgen als mijn sociale huurwoning wordt gerenoveerd en de woning 2 weken lang onbewoonbaar is?

Ik heb sinds kort een sociale huurwoning. Het goede nieuws was dat de keuken, badkamer en het toilet zouden worden gerenoveerd op kosten van Intermaris. Hier hebben ze mee gewacht zodat de nieuwe huurder zelf de nieuwe tegels en kleuren kan uitkiezen.
Tot zover prachtig, maar ik was me er niet van bewust dat wanneer de renovatie zou beginnen de hele woning ondersteboven zou worden gegooid. Ik snap dat dat veel werk ik, maar ik kan momenteel gewoon niets in mijn woning doen. Ik was bezig met het schilderen van mijn woning, maar aangezien en geen water of toilet is heb ik besloten daar maar even mee te wachten. Ik heb het geluk dat ik nu nog thuis woon. Als dat niet het geval zou zijn had ik echt niet in mijn eigen woning kunnen verblijven tijdens de renovatie. Ik kan nu ook 2 weken lang verder niets aan mijn woning doen i.v.m. het materiaal van de werklui wat over de hele woning is verspreid en er geen toilet of water is.

Weet iemand of het mogelijk is om hiervoor een compensatie te ontvangen?

Ik heb het toendertijd gevraagd aan de woningcorporatie maar die zeiden meteen nee zonder (volgens mij) door te hebben wat voor impact de renovatie zou hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
10 jaar geleden
Natuurlijk weten ze best wat voor ellende dit veroorzaakt voor de huurder. De regels daarvoor worden tevoren met de bewoners doorgesproken en eventuele compensatie vastgesteld. Realiseer je ook dat de renovatie een huurverhoging tot gevolg heeft. Hopelijk hebben ze je daar ook tevoren over ingelicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huurverhoging lijkt mij al inbegrepen te zijn Ivana, de woning is net voor het eerst door VS gehuurd.

Antwoorden (1)

Als de renovatie plaatsvindt in 'bewoonde staat', dus terwijl u in het huis blijft wonen, hebt u wettelijk geen recht op een minimumvergoeding. Dat is wel het geval als u tijdelijk moet verhuizen omdat de werkzaamheden zo ingrijpend zijn dat die in bewoonde staat net mogelijk zijn. Als u zelfstandige woonruimte huurt van een corporatie, dan hebt u recht op een vergoeding van minimaal €5.264,28. Toch is het gebruikelijk - en huurdersorganisatie de Woonbond- vindt het niet meer dan redelijk dat ook bij groot onderhoud en renovatie in bewoonde staat een vergoeding wordt verstrekt. Maar wettelijk verplicht is het niet.
Bron: de huurwijzer van de Woonbond