Mag een hotel meer toeristenbelasting vragen dan het tarief van de gemeente?

Was dit weekend in een hotel waar we € 3,00 per persoon per nacht moesten betalen voor toeristenbelasting. Hier kwamen ook nog administratiekosten bij!!!!.
Het tarief dat de gemeente hanteert voor toeristenbelasting (vastgelegd in een door de gemeenteraad vastgesteld verordening) gaat uit van € 1,95 p.p.p.n. in die gemeente.
Mag het hotel een hoger tarief doorberekenen en mag het hotel administratiekosten in rekening brengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (2)

Het hotel mag vragen wat ze willen. Jij als gast kan dan bepalen of je hiermee akkoord gaat of niet. Vaak geven ze aan dat het gemeentelijke lasten zijn (riool, vuilnis enz.). Zie discussie in bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit wordt inderdaad vaak gedaan,door de hoteleigenaar wordt dan allerlei smoesjes bij verzonnen zoals lokale heffingen.

Door de gemeente wordt hiertegen helaas niets ondernomen.

Zie hier nog een oud stukje over de toeristenbelastingen.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-10-25/vaak-te-hoge-toeristenbelasting