wie van alleenstaande moeders heeft dit ook?

mijn ex is baan kwijt en betaald de kinderallimentatie niet meer,Ik werk zelf partime maar net genoeg om geen uitkering meer te ontvangen(gerekend met kinderallimentatie die gemeente als inkomsten ziet)
Via lbio probeer ik beslag te leggen op ww ,maar weet nu al dat er geen cent te halen valt bij ex. De gemeente wil het wel aanvullen maar als lening die ik moet terug betalen?
dus als ex betaald kan ik dat weer inleveren,zodat ik steeds onder het sociale minimum blijf.
Bij ex mogen ze niet afhalen onder het sociale minimum wat is dus verkeerd aan dit plaatje?
help! zitten er regeringsleiders hiertussen die hierover kunnen buigen?wordt van kastje naar muur gestuurd.
Ex wil niet meewerken om zijn allimentatie bedrag aan te passen (dom weet het) hij is te laks om naar rechter te gaan en met bewijs van onvermogen bedrag te verlagen
ondertussen zit ik dus 300 euro onder bijstandsniveau

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Het is zo dat jouw ex en jij verantwoordelijk zijn voor de kinderen, niet de gemeente.
Op dit moment is het voor jouw ex blijkbaar niet mogelijk om allimentatie te betalen, dus zal jij in dit geval de kar even moeten trekken. En misschien komt er toch via het LBIO wat geld bij je ex vandaan.

Is er geen mogelijkheid om wat meer te werken voor jou?

Wat je zeker kan doen is nog eens naar de gemeente gaan en vragen waar je evt recht op hebt, zoals, Stichting Leergeld, die veel doet voor dingen voor de kinderen als je die zelf niet kan betalen, of andere 'potjes'.
Kinderopvang voor als je meer kan gaan werken bv.
evt de voedselbank.

Het is een vervelende situatie, maar helaas zitten veel meer gezinnen met hun handen in hun haar doordat er iemand werkeloos is geworden.

300 euro onder bijstands niveau is erg laag, maar met een aantal extra uurtjes werk in de week ben je alweer boven dat bedrag van bijstand uit.
Hoop voor je dat je die mogelijkheid hebt, om meer te werken.

succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de werkeloosheid.
Het gaat ook om de verantwoordelijkheid van de vader voor zijn kind.
Het is toch te zot, dat de man, de vader, ww trekt en "dus" niet hoeft bij te dragen aan het onderhoud van zijn kind?
Terwijl de vrouw, de moeder, maar moet zien hoe ze het redt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij werkt. Hij niet. Zij zorgt. Hij niet. In het algemeen vind ik ook dat het voodgijrecht in Nederland teveel gericht is op de moeder, maar in dit geval moet de vader gewoon van zijn luie reet af komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat de vader niet zijn best doet om weer aan het werk te komen?
De ouders hebben sámen de verantwoordelijkheid, kan de één om wat voor reden dan ook (tijdelijk) niet aan de verplichtingen voldoen zal de ander dat moeten opvangen. Waren ze nog getrouwd dan had de moeder ook in deze situatie daarvoor moeten zorgen, zijn zoveel gezinnen waar dit nu aan de hand is.
Moeder kan een lening krijgen dus hoeft niet onder het minimum te leven. Mijn man, heeft altijd alléén gezorgd en betaald voor zijn kinderen, de moeder had een Wao uitkering, zonder enig uitzicht op werk, de kinderen woonde bij de vader.
Vreemd genoeg, wordt dit veel makkelijker geaccepteerd, dan wanneer een moeder alleen voor de kinderen moet zorgen.
Mijn man en later wij samen, hebben er nooit een probleem van gemaakt, de de opvoeding en de kosten van de kinderen bij ons lag, daar gaat het toch niet om, het ging om die 2 jongens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij met een paar uurtjes extra 300 euro per maand kan verdienen, moet je mij dit adres ook maar geven ik werk dagelijks van 9 tot 4 of 5, dus 6 of 7 uur per dag in de thuiszorg. Zit onder bijstandsniveau. Bijstand zegt dat ik best 'savonds nog 2 uur kan gaan schoonmaken ernaast. Wanner ik dan moet slapen en huishouden en kinderen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelly, die man doet niet eens de moeite van een administratieve handeling om vast te laten leggen dat hij de alimentatie niet op kan brengen. Dat hij die administratieve handeling niet doet, is er de oorzaak van dat de moeder niet in aanmerking komt voor die potjes waar je het over hebt, omdat ze op papier daar een te hoog inkomen voor heeft. Terwijl ze dat te hoge inkomen niet wérkelijk heeft.
Het gaat niet alleen om de werkeloosheid.
Het gaat ook om de verantwoordelijkheid van de vader voor zijn kind.
Het is toch te zot, dat de man, de vader, ww trekt en "dus" niet hoeft bij te dragen aan het onderhoud van zijn kind?
Terwijl de vrouw, de moeder, maar moet zien hoe ze het redt?

Ik zat in een soortgelijke situatie: Mijn ex kocht een prachtig nieuw huis met zijn nieuwe vrouw en hield "dus" niet genoeg over voor zijn kinderen.
Het ging niet om de leefomstandigheden van de [zijn eigen] kinderen, maar om het levensniveau van de man.
Het is volkomen absurd geregeld.

Bij ex [de VADER van het kind] mogen ze niet afhalen onder het sociale minimum.
Moeder en kind mogen wel onder dat minimum leven.

Of het helpt is niet zeker maar je zou een pro-deo advocaat moeten kunnen krijgen, misschien via de gemeente, misschien via buro voor rechtshulp.
Deze advocaat moet het allimentatiebedrag van jouw ex kunnen aanpassen. Als je man te laks is om naar de rechter te gaan, moet jij het misschien op die manier doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeder moet de mondjes van zijn kinderen voeden en zit zwaar onder bijstandsniveau, werkt en zorgt, terwijl hij thuis zit en WW ontvangt. Wat mij betreft zou het eerlijk zijn als ze de kinderen bij hem voor de deur zou parkeren en hem de groeten zou doen, maar dat wil ze de kinderen natuurlijk niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat die vader dat niet wil? Je hoort nu maar een kant van het verhaal. Ik hoor ook schrijnende verhalen van de vaderkanten. Neemt niet weg dat het bedrag natuurlijk aangepast moet worden.
waarom moet het allemaal zo moeilijk gaan ga met elkaar praten als het gaat en kom samen tot een besluit met de alimentatie en zet het samen op papier. Ik ben zelf vader van een dochter die ik al 2 maanden niet gezien heb ik moet €400 aan alimentatie betalen en dit is tijdelijk ben vanaf januari 2010 bezig om het omlaag te krijgen. Waarom moet het allemaal zoveel ook alleenstaande moeders kunnen meer werken en je ex kan er ook niks aan doen dat hij in de ww zit. Is het dan echt nodig om je ex naar de klote t helpen om de lboi in te schakelen. Ik vind het erg kwalijk dat dit gebeurd. Misschien is hij wat laks om dingen te regelen en steun hem om hem te helpen dat het wat vlotter gaat en help hem niet verder naar de klote. Mijn ex helpt mij verder de afgrond in ik kan mijn rekeningen betalen alimentatie en mijn huur en mijn geld is op dat ik niks meer te eten heb en dat is al 5 maanden zo wil jij dit ook bij je ex doen denk het niet. Het is heel erg vervelend voor jou ook dat je niks heb maar help elkaar dit is niet om je aan te vallen hoor wat ik zei. Je ex moet jou begrijpen en hij moet jou begrijpen maar help elkaar en denk ook aan jullie kind(eren) want die zit(ten) er altijd tussen. Ik wens je heel sterkte en succes met alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat er hier iets bij staat dat je kan helpen.
Ik weet niet of er bij jou in de buurt een bureau rechtshulp is?.
Die kunnen je meestal wel helpen wat betrefd de mogelijkheden bij de gemeente en andere instanties betreffende je financele situatie op dit moment.
Veel succes.