Inschrijven in andere gemeente dan woonachtig, kan en mag dit?

Een minderjarig familielid gaat in een stad wonen bij vrienden dit is o.a. beter ivm school en sociaal leven (wij wonen in een dorp) Als familie zijn wij medeverantwoordelijk (ouders wonen in het buitenland maar hebben nog wel de NL nationaliteit) en het lijkt handig om het kind bij ons in te schrijven (postadres en gemeente). Ik vraag mij af of dit mogelijk is. Ik weet dat de vrienden waar zij gaat wonen een huurhuis hebben maar ik weet niet of zij bv een uitkering hebben. Ik wil dus graag weten of dit kan, wat eventuele gevolgen zijn etc. Ik neem aan dat het eventueel hebben van een uitkering oid de zaken zouden veranderen maar graag voor de zekerheid reacties/tips voor beide situaties. (Dus wanneer deze mensen een baan hebben en wanneer en sprake zou zijn van een uitkering), Ik hoop dat mijn vraag helder is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8K

Antwoorden (2)

Je vraagt of je haar kunt inschrijven in een andere gemeente dan dat ze woonachtig is
dat kan , maar als je haar in de andere gemeente inschrijft word ze bij de andere uitgeschreven
En als dit niet is wat je bedoeld moet je je vraag duidelijker formuleren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent verplicht om je in te schrijven in de gemeente waar je woont, meestal wordt dit gedefinieerd als de plaats waar je de meeste nachten slaapt. Als jouw familielid dus gaat wonen bij de vrienden die jij noemt, moet zij zich ook daar op dat adres inschrijven.

De eventuele financiële gevolgen daarvan zijn niet in te schatten zonder dat je meer informatie hebt over hun situatie en zonder dat leeftijd en inkomen van jouw familielid bij ons bekend zijn. De situatie voor een eventuele uitkering hangt af van het type uitkering en afhankelijk daarvan ook van de vraag of je familielid daar een kamer gaat huren en daarvoor een zakelijk contract afsluit, of gewoon meedraait in het huishouden en eventueel van haar inkomen en leeftijd. Voor eventuele huurtoeslag - als zij die ontvangen - kan ook van belang zijn of er sprake is van een gedeeld huishouden of dat zij een ruimte huurt. Bij onderverhuur is weer toestemming nodig van de verhuurder, bij sociale huurwoningen is dit lang niet altijd toegestaan.

Je zult aan die vrienden moeten vragen hoe hun inkomstensituatie is en of ze eventueel huurtoeslag ontvangen. Het is geen doen om voor elke mogelijke situatie (wel of geen sociale huurwoning, wel of niet boven de inkomstengrens zitten dus diverse salarishoogtes en dan ook nog allerlei uitkeringen, zowel WW, WWB, Wajong, WW, ZW, WAO, IVA, WIA, AOW of welke andere uitkering dan ook, met of zonder toeslag, van verschillende hoogtes en voor diverse gezinssamenstellingen (bij WWB bijvoorbeeld) te berekenen. Je hebt gewoon meer informatie nodig.

Als jouw familielid bijna geen inkomsten heeft, zal er niet snel een probleem ontstaan daar waar het - mogelijk - uitkeringen of toeslagen betreft, maar de vraag is dan natuurlijk wel hoe zij haar kostgeld of huur gaat betalen of dat er andere afspraken worden gemaakt over wie de kosten van haar verblijf daar draagt en hoe dat precies wordt opgevangen. Als zij haar gratis willen opvangen kan dat uiteraard ook, maar daar moeten wel afspraken over worden gemaakt.