ik ben 16 en wil een tattoo, mag dit? geen wetgeving uit nederland aub. :)

Ik ben 16 jaar, maar mijn ouders willen niet mee voor een tattoo te laten zetten.
Is dit in België toegelaten zonder ouders? Dus niet in nederland.

Weet jij het antwoord?

/2500

Tatoeages mogen niet gezet worden op personen die niet over hun beslissingsvermogen beschikken. Een minimumleeftijd bevat het Koninklijk Besluit niet, maar minderjarigen beschikken niet over dat beslissingsvermogen. Minderjarigen moeten een schriftelijke toestemming van hun ouders voorleggen. Je schrijft dat je ouders niet mee willen, maar geven ze er wel toestemming voor? Zo nee, dan zul je moeten wachten tot je meerderjarig bent. Toegevoegd na 2 minuten: Het staat in Art. 6 van het K.B. betreffende de reglementering van tatoeages en piercings. Dit Koninklijk Besluit werd op 21 december 2005 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Bronnen:
http://www.gva.be/nieuws/experts/johndewit...

Je moet minimum 18 jaar zijn of vergezeld worden door één van de ouders. Ingeval je jonger bent dan 18,moet zowel jouw identiteitskaart als die van je ouder vrijwillig ter inzage voorgelegd worden. Ook dan is de tattooist nog volledig vrij om deze klant te weigeren.

Bronnen:
http://www.bodymetals.be/studio/stn-vrta.h...

Er bestaat in België geen formele leeftijdsgrens voor tatoeages of piercings. Minderjarigen (-18 jaar) vallen wettelijk gezien wel onder het ouderlijk gezag en hebben dus in principe de toelating van hun ouders (of voogd) nodig om een piercing of tatoeage te laten plaatsen. Wanneer minderjarigen tegen de zin van hun ouders toch een tatoeage of piercing laten plaatsen, kan dit leiden tot een conflict, waarbij de ouders eventueel zelfs naar de rechter kunnen stappen wegens het toebrengen van slagen en verwondingen. Daarom zal een serieuze tatoeëerder of piercer altijd eerst de schriftelijke toestemming van uw ouders vragen. Ook de minderjarige zelf moet uiteraard zijn of haar toestemming geven: ouders kunnen hun minderjarig kind niet laten tatoeëren of piercen zonder dat het kind zelf hiermee instemt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100