mag mijn verzekering premie innen als ik niet op de hoogte ben van mijn premie?

Zonder dat ik daar enig bericht over heb ontvangen, is de premie van mijn autoverzekering al twee keer verhoogd. Eenmaal omdat ik verhuisd ben en de tweede keer wegens de assurantiebelasting verhoging eind 2012. De reden voor de verhogingen is gegrond, maar ik heb tweemaal geen enkel document met de verhogingen gezien. Er werd zomaar meer geld overgeschreven en dat was dat. Mag dit zomaar?

Toegevoegd na 1 minuut:
overgeschreven = afgeschreven

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat mag wanneer dit in de algemene voorwaarden staat van de verzekering. Doorbelasting van de hogere assurantiebelasting kan sowieso, dat is het gevolg van een wettelijke maatregel die geen recht geeft op tussentijdse opzegging van de verzekering. Die hogere assurantiebelasting is ook gecommuniceerd in de media.

In die polisvoorwaarden kan bijv. staan:

"Houdt u er wel rekening mee, dat u wijzigingen in de
volgende omstandigheden onmiddellijk aan XXXX
moet doorgeven:
a. het adres van u of de regelmatige bestuurder;
b. het aantal kilometers, dat jaarlijks met het
motorrijtuig wordt afgelegd;
C. de regelmatige bestuurder.
XXXX heeft dan het recht de voorwaarden en premie
direct aan te passen aan de nieuwe situatie."

Toen je de verzekering afsloot, heb je van die voorwaarden kennis kunnen nemen. Je hebt ook akkoord gegeven voor een machtiging om ze automatisch te incasseren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Ik weet dat ze inderdaad het recht hebben om de premie te verhogen, maar ik vind het vreemd dat ik daar geen enkel bericht over heb ontvangen, dus ook geen polisdocumenten met de nieuwe premie(s). De enige reden dat ik inzicht heb in de verhogingen, is omdat ik er zelf om heb gevraagd (aangezien er opeens 1/3 meer premie werd afgeschreven). Dat ze het verhogen is idd toegestaan, maar zijn ze niet verplicht om mij daarvan op de hoogte te stellen? (desnoods na enige tijd?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben ze wel het goede adres? Vraag gewoon even of ze je nieuwe polispapieren sturen want het kan best zo zijn dat ze zoek zijn geraakt met de post.
Computoon
10 jaar geleden
Je moet ieder jaar een polis ontvangen rond de contractsvervaldatum (want de verzekering ga je -in principe- ook voor een jaar aan.) Het is wel gebruikelijk om de klanten informeren over tussentijdse wijzigingen. In de algemene voorwaarden van de verzekering staat dit bijv. als volgt: "Wij mogen de premie en/of de voorwaarden wijzigen. Hierover krijgt u van tevoren bericht. Als u het niet eens bent met de wijzigingen, kunt u de verzekering opzeggen." Maar in zo'n geval krijg je niet tussentijds ook een nieuwe polis. Van ieder jaar moet je een polis hebben. Zo niet, dan vermoed ik dat de verzkering een foutief adres in het systeem heeft staan. Advies: neem contact op met de verzekering. Bij een foutief adres ontvang je ook andere correspondentie niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik denk inderdaad dat het niet ingewikkelder is dan een verkeerd adres...