Welke wet geldt er als een delict precies midden op de landsgrens wordt gepleegd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
Met Murphies law krijg je dan vast en zeker te maken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet eens naar de scandinavische serie "The Bridge" kijken. Dan zal alles duidelijk worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Bridge

Antwoorden (4)

een landsgrens is eigenlijk maar een dunne lijn. maar stel, een delict vindt precies op die dunne lijn plaats, dan is de wetgeving van beide landen, waartussen de grenslijn loopt, van toepassing.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt me sterk, aangezien er maar één wet kan gelden.
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind dit geen handig antwoord. Welke wet geldt er dan als de wetten tegenstrijdig zijn?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de landsgrens, is van beide landen. beide wetten gelden dus. ander voorbeeld, waarbij ook de wetten van meerdere landen kunnen gelden; als een passagier zich in een vliegtuig zich schuldig maakt aan een strafbaar feit (tijdens de vlucht). wetgeving van thuisbasis vliegmaatschappij geldt dan of wetgeving van land waar op dat moment boven wordt gevlogen,
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
@ Antoni Stel er is sprake van tegenstrijdige wetgeving, dan maakt dat nog niks uit. De Officier van Justitie van beide landen kan dan besluiten of hij wil overgaan tot vervolging of niet.
Antoni
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra, je reacties maken je antwoord (helaas) niet duidelijker. In je eerste reactie schrijf je "wetgeving van thuisbasis vliegmaatschappij geldt dan OF wetgeving van land waar op dat moment wordt gevlogen". Dat betekent dat er slechts één wet geldt, niet twee tegelijk. In de tweede reactie schrijf je over een Officier van Justitie van beide landen. Er is nooit iemand die Officier van Justitie in twee landen tegelijk is. Er zal dus maar één Officier van Justitite van één land een besluit nemen. Kortom: een duidelijker antwoord is gewenst, als je het juiste antwoord weet.
dan treden de europese wetten in werking,of anders de verdragen die de buurlanden met elkaar hebben.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind dit geen handig antwoord. Kan je een voorbeeld noemen van zo'n Europese wet, die dan "plotseling" boven de nationale wetten staat? Of zo'n verdrag?
Veel meer dan vroeger werkt de Nederlandse politie de laatste jaren nauw samen met de collega's uit België en Duitsland. Bij een levensdelict op de landsgrens wordt bekeken welke nationaliteit het slachtoffer heeft. Als sprake is van de Nederlandse nationaliteit zal ons land het voortouw nemen. Een voorbeeld van zo'n zaak vind je hier: http://www.bd.nl/regio/brabant/zaak-grensmoord-nadert-climax-1.3897317
Mocht er een link zijn naar het buitenland (b.v. omdat vermoed wordt dat de dader daar vandaan komt) dan wordt gezamenlijk en in nauw overleg doorgerechercheerd.
Pieter2011
10 jaar geleden
Hier heb je dan te maken met Europees of internationaal recht. Over het algemeen zijn bepaalde voorrangsregels, wat deze regels onder andere zijn, kunnen weer verschillen afhankelijk van de staten en de verdragen die tussen de staten geldt. Factoren die een rol kunnen spelen zijn de nationaliteit van de pleger, van de slachtoffer, woonplaats van de pleger etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verdragen die zijn gesloten tussen landen staan altijd boven nationale wetgeving. Als er strijd is tussen het verdrag en de nationale wetgeving van een of beide landen, dan geldt uiteraard het verdrag om zulke conflicten te voorkomen.